Uczniowie
W 1967 roku szkoła podstawowa wypuściła po raz pierwszy absolwentów ośmioletniej podstawówki (tak, kiedyś też były reformy szkolne). W ogólnym reformatorskim zamieszaniu można było zrobić coś nietypowego, więc Wydział Matematyki i Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego uruchomił uniwersyteckie klasy matematyczno-fizyczne w liceum im. Klementa Gottwalda (w latach 1906-50 oraz po 1990 roku Stanisława Staszica) - pretekst był prosty: pierwszym dyrektorem tego liceum był Jan Zydler, znakomity nauczyciel matematyki i autor do dziś niezapomnianych podręczników geometrii.
i
dają tę samą resztę z dzielenia przez liczbę naturalną
(innymi słowy, jeśli
jest podzielne przez
), uczenie jest stwierdzić, że
i
przystają do siebie modulo
i fakt ten zanotować jako
W tym kontekście znaczek "
" (lub raczej to, co on sobą reprezentuje) nazywamy właśnie kongruencją.
szuflad więcej niż
przedmiotów, mamy pewność, że w którejś szufladzie będą co najmniej dwa obiekty. W której - nie wiadomo, ale na pewno w którejś.
Gdy zamienimy występujące tu liczby miejscami, otrzymamy równanie
które "nie da się rozwiązać": gołym okiem widać, że wśród liczb, za pomocą których zwykliśmy liczyć krowy (czyli liczb naturalnych), nie znajdzie się żadna, która by spełniała to równanie...