O rysowaniu zderzeń
Podobną konstrukcję można wykorzystać przy analizie sprężystego
zderzenia dwóch cząstek. Dla uproszczenia załóżmy, że ich masy są
jednakowe.
Prędkości cząstek przed zderzeniem będziemy oznaczać
przez
,a po zderzeniu
. Zasady zachowania energii
i pędu będą miały postać:


Rys. 2 Sprężyste zderzenie dwóch cząstek w języku prędkości względnej i prędkości środka masy.
Najwygodniej będzie wprowadzić nowe zmienne, określające prędkość środka masy układu i względną prędkość ciał

oraz analogiczne wielkości po zderzeniu
i
. Zasady
zachowania przyjmą teraz niezwykle prostą postać

czyli wektor
jest niezmiennikiem zderzenia, a wektor
nie zmienia swojej długości (może jedynie zmienić kierunek), co jest zgodne
z intuicją. Podobnie jak poprzednio, można to wygodnie zilustrować
rysunkiem 2. W tym przypadku zderzenie sprowadza się wyłącznie do obrotu
wektora
wpisanego w okrąg o promieniu
. Rozumowanie to
można uogólnić na przypadek, gdy masy cząstek są różne. Weźmy dwie
cząstki poruszające się jak poprzednio, ale o masach
i
.
Wprowadzając prędkość względną
i prędkość środka
masy

znajdujemy prędkości cząstek w układzie środka masy:

Z zasady zachowania pędu wiemy, że pędy cząstek w układzie środka masy
po zderzeniu są równe i przeciwnie skierowane, z zasady zachowania energii
wynika natomiast, że wartości bezwzględne prędkości nie zmieniają się,
jedynie zmienia się kierunek (odpowiada to obrotowi na rysunku 2).
Możemy w łatwy sposób przejść do układu laboratoryjnego, dodając
do każdej z wyliczonych prędkości prędkość
środka
masy:

Do geometrycznej interpretacji wygodnie jest posłużyć się pędami cząstek.
Zdefiniujmy wektor jednostkowy
w kierunku
. Łatwo można
przekonać się, że

gdzie wprowadziliśmy masę zredukowaną


Rys. 3 Ta sama geometria, ale rysujemy pędy:

Rozważmy więc okrąg o promieniu
(rysunek 3). Wektor
odpowiada wektorowi
, zatem powyższe równania można
zinterpretować czysto geometrycznie jako dodawanie wektorów. Przy ustalonych
początkowych pędach promień koła i położenia punktów
i
nie zmieniają się, natomiast punkt
może swobodnie wędrować
po okręgu. Rozważmy szczegółowo przypadek, gdy jedna z cząstek spoczywa
(np. ta o masie
). Zatem
i odcinek
pokrywa się z promieniem okręgu. Wektor
pokrywa
się, oczywiście, z pędem cząstki o masie
przed zderzeniem.
W zależności od stosunku mas punkt
może leżeć wewnątrz lub
na zewnątrz okręgu, jak na rysunku 4. Po zderzeniu obie cząstki doznają
odchylenia od kierunku pierwotnego ruchu cząstki-pocisku, danego przez kąty
i
. W układzie środka masy kąt środkowy
wyznacza kierunek, pod jakim zostaje rozproszona nadlatująca cząstka.
Ciekawym ćwiczeniem dla Czytelnika może być przekonanie się na podstawie
tych rysunków, że kąty
i
mogą być wyrażone przez
kąt
:

Ponadto zauważmy, że kąt rozrzutu cząstek
może być
mniejszy lub większy od
, w zależności od stosunku mas.
Rozpraszanie do tyłu odpowiada równości
.

Rys. 4 Zderzenie pocisku ze spoczywającą cząstką.
Pokazaliśmy, że zjawiska mechaniczne zderzeń ciał mogą mieć bardzo łatwą interpretację geometryczną, a tworzenie takich diagramów jest samo w sobie interesujące. Szczególnie prosto można za pomocą tego narzędzia ustalać pewne zależności między wielkościami mierzonymi w układzie środka masy a ich odpowiednikami w układzie laboratoryjnym.
Na deser zostawmy kilka pytań/propozycji do zabawy:
- 1.
- Dla jakiej wartości kąta
cząstka pierwotnie spoczywająca będzie miała największą energię? Jaka będzie jej wartość, jeśli energia cząstki padającej wynosi
?
- 2.
- Dla
prędkość pierwszej cząstki po zderzeniu może mieć dowolny kierunek. Jaka jest maksymalna wartość kąta
(wyrażona przez masy cząstek) w przypadku
?
- 3.
- Pod jakim kątem rozbiegają się cząstki w przypadku równych mas? Jakie
są wtedy
i
?
- 4.
- Ambitniejsze zadanie: jak przetłumaczyć przedstawione schematy
na przypadek zderzeń niesprężystych, gdy zderzenie charakteryzuje
pewien współczynnik strat energii (
,
)?
- 5.
- I jeszcze jedno zadanie dla odważnych. Jak zmienią się wyniki omawiane w tym artykule, jeśli uwzględnić efekty relatywistyczne?