Zadanie ZF-977
o zadaniu...
- Publikacja w Delcie: czerwiec 2019
- Publikacja elektroniczna: 31 maja 2019
Siła
potrzebna do pokonania oporów toczenia koła po płaskiej powierzchni jest proporcjonalna do siły
nacisku na oś koła:
Typowy wagon z węglem ma masę
ton. Ile takich wagonów może pociągnąć lokomotywa o masie
ton po poziomym torze? Jakie jest największe nachylenie toru, po którym ta lokomotywa może wciągnąć 40 wagonów z węglem? Współczynnik tarcia statycznego stal-stal
współczynnik tarcia tocznego kół o stalowe szyny 

z jaką lokomotywa działa na tory, ograniczona jest przez tarcie statyczne kół o szyny,
gdzie
jest przyspieszeniem ziemskim. Podczas jazdy ze stałą prędkością siła
pokonuje siłę
oporów toczenia kół lokomotywy i kół
wagonów. Mamy więc:
maksymalna składowa siły wzdłuż toru wynosi
Podczas jazdy siła ta musi pokonać opór toczenia oraz składową siły ciężkości równoległą do toru:
daje ograniczenie
Gdy konieczne jest pokonywanie odcinków bardziej stromych, wagonów musi być mniej lub należy doczepić drugą lokomotywę. Dla prędkości do
/h opór powietrza jest kilkadziesiąt razy mniejszy od oporów toczenia.