Przesuwanie w zadaniach olimpijskich
W tym artykule omówimy pewną bardzo pożyteczną technikę - tzw. przesuwanie. Polega ona na tym, że niektóre obiekty przesuwamy o pewien wektor i udowadniamy, że teza zadania jest niezmiennicza ze względu na wykonanie tej operacji. Ta metoda pozwala na sprowadzenie rozwiązywanego zadania do znacznie prostszego. Bardzo często ten prostszy przypadek ma jakiś rodzaj symetrii, z której łatwo wywnioskować tezę. Zanim przejdziemy do rozwiązywania zadań, odnotujmy dwie proste własności opisanej operacji.
Własność 1. Jeśli punkty i przesuniemy o wektor otrzymując punkty i to przesunięcie prostej o wektor da nam w rezultacie prostą (Rys. 1).
Własność 2. Dane są punkty i oraz taki punkt na prostej że Jeśli punkt przesuniemy o wektor otrzymując punkt a punkt na prostej spełnia to (Rys. 2).
Łatwe dowody powyższych własności pozostawiamy Czytelnikowi. Zauważmy w szczególności, że z drugiej własności wynika, iż środek odcinka przesunie się o wektor zaś punkt symetryczny do względem punktu o wektor
Uzbrojeni w tytułową metodę i powyższe własności możemy przejść do rozwiązania kilku przykładów.
Przykład 1 (Twierdzenie Hjelmsleva). Dane są dwa odcinki i jednakowej długości. Punkty i leżą odpowiednio na odcinkach i przy czym Udowodnić, że środki odcinków i leżą na jednej prostej.
Rozwiązanie. Jeśli przesuniemy odcinek o pewien wektor to punkt także przesunie się o wektor Ponadto środki odcinków i przesuną się o wektor Zatem operacja przesuwania nie wpływa na prawdziwość tezy.
Przesuńmy zatem odcinek o wektor (Rys. . 3). Obrazem punktu jest, oczywiście, punkt zaś niech i będą obrazami odpowiednio punktów i w tym przesunięciu. Wystarczy udowodnić, że punkt oraz środki odcinków i są współliniowe. Jednakże z równości
i twierdzenia Talesa wynika, że odcinki i są równoległe, a więc ich środki leżą na środkowej trójkąta
Nietrudno zauważyć, że opisaną metodą można rozwiązać zadanie ogólniejsze.
Zadanie. Dane są dwa odcinki i (Rys. 4). Punkty i leżą odpowiednio na odcinkach i przy czym
Niech będą takimi punktami leżącymi odpowiednio na odcinkach i że
Wykazać, że punkty i leżą na jednej prostej.
Przejdźmy teraz do następnego przykładu.
Przykład 2 (III ETAP 57 OM). Dany jest sześciokąt wypukły w którym oraz Dowieść, że proste łączące środki przeciwległych boków tego sześciokąta przecinają się w jednym punkcie.
Rozwiązanie. Zauważmy, że jeśli przesuniemy trójkąt o wektor to środki wszystkich boków sześciokąta przesuną się o wektor W takim razie każda z rozważanych w treści zadania prostych przesunie się także o wektor więc teza zadania jest niezmiennicza ze względu na tę operację.
Skoro trójkąty i są przystające, to mają jednakowe okręgi opisane (Rys. 5). Przesuńmy więc tak trójkąt aby rozważane okręgi pokryły się. Niech będzie środkiem okręgu opisanego na trójkącie zaś obrazem trójkąta w tym przesunięciu. Wystarczy udowodnić, że każda z prostych łączących środki przeciwległych boków sześciokąta przechodzi przez punkt
Skoro to czworokąt jest trapezem równoramiennym o podstawach i Prosta łącząca środki boków i jest jego osią symetrii, a więc na niej musi leżeć środek okręgu opisanego na tym trapezie, czyli punkt Analogicznie dowodzimy, że punkt należy do dwóch pozostałych prostych łączących środki przeciwległych boków sześciokąta
W kolejnym przykładzie przekonamy się, że metoda przesuwania może być także skuteczna w zadaniach o polach.
Przykład 3. W sześciokącie wypukłym przeciwległe boki są równoległe. Udowodnić, że trójkąty i mają równe pola.
Rozwiazanie. Wykażemy najpierw, że przesuwanie trójkąta o wektor równoległy do boków i nie ma wpływu na prawdziwość tezy (Rys. 6 i Rys. 7). Niech bowiem będzie odległością między prostymi i zaś i takimi punktami odpowiednio na bokach i że proste są równoległe do prostej Wtedy przed przesunięciem mamy
zaś po przesunięciu oba pola wynoszą odpowiednio
albo
Innymi słowy, podczas opisanej operacji oba pola zmieniają się o jednakową wielkość, a więc są równe przed przesunięciem wtedy i tylko wtedy, gdy są równe po przesunięciu.
Przyjmijmy bez straty dla ogólności, że i przesuńmy trójkąt o wektor otrzymując w wyniku trójkąt (Rys. 8). Wobec obserwacji poczynionej w pierwszym akapicie wystarczy udowodnić, że trójkąty i mają równe pola. Ponieważ przesunięcie zachowuje równoległość, to mamy
W takim razie
Powyższe rozumowanie pozostaje, oczywiście, prawdziwe, gdy punkty i pokrywają się.
Opisane rozwiązanie można dokończyć, inaczej wykonując jeszcze raz operacje z pierwszego akapitu rozwiązania, uzyskując trapez.
Ostatni nasz przykład dotyczy sumy długości odcinków.
Przykład 4 (I etap 52 OM). Okrąg dzieli każdy bok rombu na 3 odcinki. Malujemy otrzymane odcinki kolejno na czerwono, zielono i biało, zaczynając od wierzchołka rombu i poruszając się po jego obwodzie w ustalonym kierunku. Wykazać, że suma długości odcinków czerwonych jest równa sumie długości odcinków białych.
Rozwiazanie. Niech będzie danym rombem. Oznaczmy przez kolejne punkty przecięcia danego okręgu z bokami rombu. Należy wykazać, że
albo
Jeśli przesuniemy dany okrąg o pewien wektor równoległy do boku (Rys. 9), to odcinki i wzrosną o (albo zmaleją, jeśli zwrot był przeciwny do zwrotu wektora ), zaś odcinki i zmaleją o (albo wzrosną, jeśli zwrot był przeciwny do zwrotu wektora ). W takim razie przy takiej operacji liczba nie zmienia się. Jeśli teraz przesuniemy dany okrąg o pewien wektor prostopadły do boku (Rys. 10), to odcinki i wzrosną o pewną wartość, zaś odcinki i zmaleją o pewną wartość (lub na odwrót w obu przypadkach, gdy zwrot wektora jest w kierunku ). Zatem i w tym przypadku liczba nie zmieni się. Skoro dowolny wektor można przedstawić w postaci sumy wektora równoległego do i prostopadłego do to przesuwanie danego okręgu nie zmienia wartości sumy To samo dotyczy sumy
Przesuńmy zatem tak dany okrąg, aby jego środek pokrył się ze środkiem danego rombu. Wobec poprzednich rozważań wystarczy dowieść tezy w tym przypadku. To jednak natychmiast wynika z symetrii problemu.
Na koniec przedstawiamy kilka zadań, które można rozwiązać opisaną metodą.