Konkurs prac uczniowskich
Japońska geometria świątynna
Połączenie matematyki z religią może wydawać się nam, Europejczykom, dość zaskakujące. W Japonii jednak przez bardzo długi czas nie było niczym niezwykłym. Zjawisko to zostało zapoczątkowane w XVII wieku, kiedy władcy tego kraju podjęli decyzję o zamknięciu portów i odcięciu Japonii od reszty świata, szczególnie od Europy Zachodniej, a trwało do XIX wieku.
W tym czasie w Kraju Kwitnącej Wiśni nastąpił znaczny rozwój kultury, sztuki i nauki – także matematyki. Do dziś zachowało się wiele eksponatów pochodzących ze świątyń Shinto, obowiązującej wówczas religii. Są to drewniane tabliczki z kolorowymi rysunkami, przedstawiającymi ułożone na różne sposoby figury geometryczne. Szczególnie wiele jest tam okręgów stycznych do różnych figur, często do innych okręgów. Te obrazki to sangaku – w dosłownym tłumaczeniu „matematyczne tabliczki”.
Sangaku to w istocie zadania z geometrii euklidesowej. Część z nich nie ma nawet polecenia – odgadnięcie go jest częścią zagadki. Inne jednak opisano w Kanbun, czyli piśmie używającym ideogramów chińskich, a czytanym po japońsku. Kanbun miał podobną rangę jak łacina na Zachodzie, był językiem ludzi mających wyższe wykształcenie. Stąd wniosek, że tworzyli i rozwiązywali te sangaku głównie obywatele z klasy samurajów. Cele tworzenia sangaku były dwojakie: wysiłek włożony w rozwiązanie ofiarowywano opiekuńczym duchom, a wisząca w świątyni tabliczka stawała się wyzwaniem dla innych.

Rys. 1
Prawdopodobnie najbardziej znanym na Zachodzie sangaku pozostaje tzw. japońskie twierdzenie o wielokącie wpisanym w okrąg, występujące nawet pod nazwą „sangaku” w Kąciku olimpijskim (zob. [1]).
Sangaku 1. Suma promieni okręgów wpisanych we wszystkie trójkąty pewnej triangulacji wielokąta wpisanego w okrąg jest stała dla danego wielokąta i niezależna od triangulacji (Rys. 1).
Dowód tego twierdzenia także znajduje się w Kąciku olimpijskim, nie będę go więc tu przytaczać.

Rys. 2
Jedno sangaku pojawiło się nawet na Asian Pacific Mathematics Olympiad w 1996 r. Znane jest ono jako japońskie twierdzenie o czworokącie wpisanym w okrąg.
Sangaku 2. Czworokąt
jest wpisany w okrąg. Wówczas
środki
okręgów wpisanych odpowiednio
w trójkąty
tworzą
prostokąt (Rys. 2).
Przy dowodzie tego twierdzenia najpierw wykazujemy, że na
czwórkach punktów złożonych z dwóch środków okręgów
wpisanych i dwóch odpowiednio do nich dobranych wierzchołków
czworokąta (np. na czwórce
)
można opisać okrąg. Następnie bierzemy dwa takie okręgi (np.
opisane na punktach
oraz
) i wykazujemy, że odpowiedni kąt
(w naszym przykładzie kąt
) jest kątem prostym. Całość dowodu
to proste rachunki na kątach w okręgu, które pozostawiam Czytelnikowi
do sprawdzenia.

Rys. 3

Rys. 4

Rys. 5
Aby ukazać specyfikę zadań sangaku, przedstawię tu rozwiązanie jednego z nich w całości.
Sangaku 3. Dane są dwa trójkąty równoboczne wpisane w kwadrat oraz dwa okręgi wpisane w wybrane z powstałych trójkątów, jak pokazuje rysunek 3. Należy znaleźć zależność między promieniami tych okręgów.
Przyjmijmy oznaczenia wierzchołków i punktów przecięcia odcinków jak
na rysunku 4. Weźmy ponadto punkty
i
będące rzutami prostokątnymi, odpowiednio, punktu
na
na
i
oraz
na
i oznaczmy znane kąty. Bez straty ogólności możemy
przyjąć, że długości boków kwadratu są równe
czyli
Wtedy wysokość
trójkąta równobocznego
ma długość
a zatem
Z podobieństwa trójkątów
oraz
mamy
stąd
Obliczymy teraz długości promieni zaznaczonych okręgów. Będziemy
korzystać ze wzoru
gdzie
i
to
odpowiednio pole trójkąta, jego obwód i promień okręgu wpisanego.
Aby uprościć te obliczenia, wykonamy je dla okręgów wpisanych
w trójkąty podobne do
oraz
Rozważmy
trójkąty
oraz
takie że
oraz
wysokość
mają długość 1, jak na rysunku 5. Wtedy promień
okręgu wpisanego w trójkąt
ma długość

Promień
okręgu wpisanego w trójkąt
ma się do
tak, jak
do
a ponieważ

więc

Analogicznie obliczamy

Po wykonaniu kilku przekształceń dochodzimy do wniosku, że
Jest to jedno z bardziej typowych sangaku. Jak widać, rozwiązanie zawiera parę pomysłów i raczej żmudne obliczenia, ale nie korzysta z wyszukanych metod i nie wymaga niczego więcej niż podstawowa wiedza z zakresu planimetrii.
W Delcie 9/2011 w artykule Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Matematycznej można przeczytać o twierdzeniu Caseya. Przypomnę w tym miejscu jego uproszczoną wersję, gdyż posłuży nam ona do rozwiązania następnego sangaku.
Twierdzenie (Twierdzenie Caseya). Jeśli
okręgi
są styczne do okręgu
w punktach
i
(wszystkie wewnętrznie lub wszystkie zewnętrznie) oraz czworokąt
wpisany w okrąg
jest wypukły, to spełniona jest
równość:

gdzie
to długość odcinka między punktami styczności
okręgów
i
do ich wspólnej zewnętrznej stycznej.

Rys. 6
Sangaku 4. Wewnątrz
kwadratu o boku długości
znajduje się okrąg
Okrąg
ten nie ma punktów wspólnych z brzegiem kwadratu. Cztery okręgi
o różnych promieniach są
styczne do okręgu
oraz każdy z nich jest styczny do dwóch boków
kwadratu (Rys. 6). Wyznacz długość boku kwadratu w zależności od
promieni okręgów
Zadanie to najłatwiej rozwiązać, zapisując równość wynikającą z twierdzenia Caseya. Długości interesujących nas odcinków można wyznaczyć, używając twierdzenia Pitagorasa i odejmując długości odpowiednich promieni od długości boku kwadratu. W ten sposób otrzymujemy równanie
![]() | (1) |


Rys. 7
Na koniec sangaku dość nietypowe, bowiem niezawierające ani jednego okręgu. Czytelnik Wnikliwy z pewnością zechce je rozwiązać w ramach rozwijania znajomości z japońskimi zadaniami geometrycznymi.
Sangaku 5. Dane są cztery kwadraty
ułożone jak
na rysunku 7. Jaka jest zależność
między polami kwadratów
oraz
jeśli punkty
i
są współliniowe?
Podpowiedź: można wpisać kwadraty, do których należą wierzchołki
w kwadraty o podstawach zawierających się
w prostej