Stowarzyszenie na rzecz Edukacji Matematycznej
O publikacji „Matematyka. Poszukuję – odkrywam”
W grudniu 2010 roku ukazał się drugi tom serii wydawniczej Biblioteczka Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Matematycznej zatytułowany Matematyka. Poszukuję – odkrywam. Materiały w nim zawarte stanowią opracowania referatów wygłoszonych w ramach konferencji Konkursy matematyczne w Polsce, zorganizowanej w 2008 roku przez Uniwersytet Warszawski we współpracy ze Stowarzyszeniem na rzecz Edukacji Matematycznej.
Ze zbioru Matematyka. Poszukuję – odkrywam dowiemy się między innymi:
- w jaki sposób dobra znajomość wzorów skróconego mnożenia oraz technik ich stosowania może pomóc w rozwiązywaniu zadań olimpijskich,
- jak grać, żeby wygrać, czyli jak rozstrzygnąć, czy dla opisanej w zadaniu gry któryś z graczy ma strategię wygrywającą,
- jak sobie radzić z dowodzeniem nierówności, gdy domyślamy się idei rozwiązania, ale problemy nastręcza ustalenie szczegółów,
- z jakich faktów warto korzystać, wykazując, że zadane cztery punkty leżą na jednym okręgu.
W publikacji znajdziemy ponadto pierwszy plakat wydany przez Stowarzyszenie na rzecz Edukacji Matematycznej Równe sumy pól wraz z omówieniem zawierającym dowody przedstawionych na nim zależności, a także ciekawe uogólnienie twierdzenia Ptolemeusza, którego najprostszą wersję przytaczam poniżej, zachęcając jednocześnie Czytelników do zapoznania się ze szczegółami zawartymi w broszurze.
Twierdzenie Ptolemeusza głosi:
Twierdzenie (Ptolemeusza). W czworokącie wypukłym wpisanym w okrąg iloczyn długości przekątnych jest równy sumie iloczynów długości przeciwległych boków.
Zdefiniujmy odległość styczną pary okręgów jako odległość punktów styczności tych okregów do ich wspólnej stycznej zewnętrznej (Rys. 1).
Rozważmy okręgi wszystkie styczne wewnętrznie (lub wszystkie styczne zewnętrznie) do okręgu w wierzchołkach czworokąta wypukłego (Rys. 2).
Spełniona jest wówczas następująca równość:
Zauważmy, że twierdzenie Ptolemeusza jest rzeczywiście jej szczególnym przypadkiem, który zachodzi, gdy okręgi są punktami, czyli okręgami zdegenerowanymi.
Powyższe twierdzenie, zwane twierdzeniem Caseya, pozwala w wielu przypadkach podać bardzo krótkie dowody użytecznych faktów. Zobaczmy, jak możemy je wykorzystać do rozwiązania następującego zadania:
Zadanie. W koło o okręgu wpisano trójkąt równoramienny w którym W odcinek koła wyznaczony przez cięciwę do którego nie należy punkt wpisano okrąg Z punktu poprowadzono prostą styczną do okręgu w punkcie Wykaż, że długość odcinka nie zależy od wyboru okręgu
Oznaczmy przez punkt styczności okręgu z prostą (Rys. 3).
Zastosujmy twierdzenie Caseya do okręgów zdegenerowanych i okręgu Korzystając z tego, że oraz otrzymujemy równość Stąd czyli co kończy rozwiązanie zadania.
Więcej o broszurze Matematyka. Poszukuję – odkrywam można przeczytać na stronie internetowej www.omg.edu.pl.