Stowarzyszenie na rzecz Edukacji Matematycznej
O publikacji „Matematyka. Poszukuję – odkrywam”
W grudniu 2010 roku ukazał się drugi tom serii wydawniczej Biblioteczka Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Matematycznej zatytułowany Matematyka. Poszukuję – odkrywam. Materiały w nim zawarte stanowią opracowania referatów wygłoszonych w ramach konferencji Konkursy matematyczne w Polsce, zorganizowanej w 2008 roku przez Uniwersytet Warszawski we współpracy ze Stowarzyszeniem na rzecz Edukacji Matematycznej.
Ze zbioru Matematyka. Poszukuję – odkrywam dowiemy się między innymi:
- w jaki sposób dobra znajomość wzorów skróconego mnożenia oraz technik ich stosowania może pomóc w rozwiązywaniu zadań olimpijskich,
- jak grać, żeby wygrać, czyli jak rozstrzygnąć, czy dla opisanej w zadaniu gry któryś z graczy ma strategię wygrywającą,
- jak sobie radzić z dowodzeniem nierówności, gdy domyślamy się idei rozwiązania, ale problemy nastręcza ustalenie szczegółów,
- z jakich faktów warto korzystać, wykazując, że zadane cztery punkty leżą na jednym okręgu.
W publikacji znajdziemy ponadto pierwszy plakat wydany przez Stowarzyszenie na rzecz Edukacji Matematycznej Równe sumy pól wraz z omówieniem zawierającym dowody przedstawionych na nim zależności, a także ciekawe uogólnienie twierdzenia Ptolemeusza, którego najprostszą wersję przytaczam poniżej, zachęcając jednocześnie Czytelników do zapoznania się ze szczegółami zawartymi w broszurze.
Twierdzenie Ptolemeusza głosi:
Twierdzenie (Ptolemeusza). W czworokącie wypukłym wpisanym w okrąg iloczyn długości przekątnych jest równy sumie iloczynów długości przeciwległych boków.

Rys. 1
Zdefiniujmy odległość styczną
pary okręgów jako
odległość punktów styczności tych okregów do ich wspólnej stycznej
zewnętrznej (Rys. 1).
Rozważmy okręgi
wszystkie styczne wewnętrznie (lub
wszystkie styczne zewnętrznie) do okręgu
w wierzchołkach czworokąta
wypukłego
(Rys. 2).
Spełniona jest wówczas następująca równość:

Zauważmy, że twierdzenie Ptolemeusza jest rzeczywiście jej szczególnym
przypadkiem, który zachodzi, gdy okręgi
są punktami,
czyli okręgami zdegenerowanymi.

Rys. 2

Rys. 3
Powyższe twierdzenie, zwane twierdzeniem Caseya, pozwala w wielu przypadkach podać bardzo krótkie dowody użytecznych faktów. Zobaczmy, jak możemy je wykorzystać do rozwiązania następującego zadania:
Zadanie. W koło o okręgu
wpisano trójkąt równoramienny
w którym
W odcinek koła wyznaczony
przez cięciwę
do którego nie należy punkt
wpisano
okrąg
Z punktu
poprowadzono prostą styczną do okręgu
w punkcie
Wykaż, że długość odcinka
nie zależy od wyboru okręgu
Oznaczmy przez
punkt styczności okręgu
z prostą
(Rys. 3).
Zastosujmy twierdzenie Caseya do okręgów zdegenerowanych
i okręgu
Korzystając z tego, że
oraz
otrzymujemy
równość
Stąd
czyli
co kończy rozwiązanie zadania.
Więcej o broszurze Matematyka. Poszukuję – odkrywam można przeczytać na stronie internetowej www.omg.edu.pl.