Kącik początkującego olimpijczyka
U(nie)jednorodnianie nierówności
Standardowym postępowaniem jest ujednorodnianie dowodzonych nierówności za pomocą danego w zadaniu warunku. Ciekawiej jest na odwrót - gdy mamy udowodnić jednorodną nierówność, możemy często założyć coś dodatkowo o występującej w niej zmiennych. Naprawdę!
W całym artykule stosujemy oznaczenia oraz
Będziemy pisać
dla oznaczenia wyrażenia, w którym występują zmienne
Zbiór
stanowią te
w których
Stopniem jednomianu nazywamy liczbę
Równość
jest podstawą do uogólnienia pojęcia stopnia: jeśli istnieje takie
że dla każdego
zachodzi równość
to wyrażenie
nazywamy jednorodnym, a liczbę
- jego stopniem. Zauważmy, że dla każdego
możemy powiedzieć, że wyrażenie zerowe ma stopień
Nierówność w której występują zmienne
nazywamy jednorodną, jeśli obie jej strony są wyrażeniami jednorodnymi tego samego stopnia.
Załóżmy, że nierówność jest pod pewnym warunkiem
równoważna jednorodnej nierówności
przy czym warunek
ma postać
w której
i
są jednorodnymi wyrażeniami różnych stopni, które przyjmują wyłącznie dodatnie wartości. Jest wówczas jasne, że jeśli
zachodzi dla wszystkich
to
zachodzi dla wszystkich
spełniających warunek
Takie postępowanie spotykamy dość często - za pomocą danego warunku ujednorodniamy nierówność po to, by ją wykazać w postaci jednorodnej. Dzięki powyższemu twierdzeniu ten ostatni krok można wykonać już bez korzystania z warunku
Taką metodą rozwiązujemy zadania 1-4, a także zadanie 5 z kącika nr 5.
Mniej oczywiste i dość zaskakujące jest to, że ta implikacja działa również w drugą stronę: jeśli zachodzi dla wszystkich
spełniających warunek
to
zachodzi dla wszystkich
Dla dowodu ustalmy dowolne oraz połóżmy
i
(
i
są stopniami odpowiednio
i
). Otrzymujemy wtedy równości
![]() |
czyli zachodzi warunek Z tego wynika, że nierówności
i
są równoważne, co kończy dowód wobec dowolności
Konsekwencją tego faktu jest to, że przy dowodzeniu nierówności jednorodnej dodatnich zmiennych możemy dodatkowo przyjąć dowolny warunek mający wyżej opisaną postać. Można to poćwiczyć na zadaniach 5-7.