Kącik początkującego olimpijczyka
U(nie)jednorodnianie nierówności
Standardowym postępowaniem jest ujednorodnianie dowodzonych nierówności za pomocą danego w zadaniu warunku. Ciekawiej jest na odwrót - gdy mamy udowodnić jednorodną nierówność, możemy często założyć coś dodatkowo o występującej w niej zmiennych. Naprawdę!
W całym artykule stosujemy oznaczenia oraz
Będziemy pisać dla oznaczenia wyrażenia, w którym występują zmienne Zbiór stanowią te w których
Stopniem jednomianu nazywamy liczbę Równość jest podstawą do uogólnienia pojęcia stopnia: jeśli istnieje takie że dla każdego zachodzi równość to wyrażenie nazywamy jednorodnym, a liczbę - jego stopniem. Zauważmy, że dla każdego możemy powiedzieć, że wyrażenie zerowe ma stopień
Nierówność w której występują zmienne nazywamy jednorodną, jeśli obie jej strony są wyrażeniami jednorodnymi tego samego stopnia.
Załóżmy, że nierówność jest pod pewnym warunkiem równoważna jednorodnej nierówności przy czym warunek ma postać w której i są jednorodnymi wyrażeniami różnych stopni, które przyjmują wyłącznie dodatnie wartości. Jest wówczas jasne, że jeśli zachodzi dla wszystkich to zachodzi dla wszystkich spełniających warunek
Takie postępowanie spotykamy dość często - za pomocą danego warunku ujednorodniamy nierówność po to, by ją wykazać w postaci jednorodnej. Dzięki powyższemu twierdzeniu ten ostatni krok można wykonać już bez korzystania z warunku Taką metodą rozwiązujemy zadania 1-4, a także zadanie 5 z kącika nr 5.
Mniej oczywiste i dość zaskakujące jest to, że ta implikacja działa również w drugą stronę: jeśli zachodzi dla wszystkich spełniających warunek to zachodzi dla wszystkich
Dla dowodu ustalmy dowolne oraz połóżmy i ( i są stopniami odpowiednio i ). Otrzymujemy wtedy równości
czyli zachodzi warunek Z tego wynika, że nierówności i są równoważne, co kończy dowód wobec dowolności
Konsekwencją tego faktu jest to, że przy dowodzeniu nierówności jednorodnej dodatnich zmiennych możemy dodatkowo przyjąć dowolny warunek mający wyżej opisaną postać. Można to poćwiczyć na zadaniach 5-7.