Deltoid
Oszacujmy pole

Korzystając z tytułowego pomysłu oraz z rysunku lub drobnych jego modyfikacji, można udowodnić szereg twierdzeń z różnych działów matematyki.




- Zauważmy, że pole całego kwadratu jest nie mniejsze od sumy pól czterech zawartych w nim białych prostokątów. Stąd
uzyskujemy więc
czyli nierówność pomiędzy średnią arytmetyczną a geometryczną.
- Dla
każdy z prostokątów ma pole równe 1, zatem
Stąd liczba dodatnia i jej odwrotność zawsze dają w sumie co najmniej 2.
- Zamiast kwadratu o boku
rozważmy kwadrat o boku
przedstawiony na rysunku 2. Analogiczna jak dotychczas analiza pól pozwala udowodnić nierówność pomiędzy średnią geometryczną a harmoniczną:
- Ciąg Fibonacciego definiujemy tak:
dla
Rozumowanie podobne do powyższych pozwala dowieść następującej tożsamości:
Rozważmy w tym celu kwadrat o boku
Zauważmy, że mały szary kwadracik pośrodku ma wówczas bok długości
Wobec tego powyższa tożsamość opisuje pole całego dużego kwadratu.
- Podobnie, analiza objętości sześcianu o krawędzi
podzielonego na kilka części tak, jak na rysunku, pozwala dowieść tożsamości
- Z rysunku obok można dla odmiany odczytać, że dla nieparzystych liczb naturalnych
liczba
daje przy dzieleniu przez 8 resztę 1.


- Oznaczmy przekątne prostokątów z pierwszego rysunku przez
Usuwając cztery "zewnętrzne" trójkąty, otrzymujemy kolorowy kwadrat o boku
Z kolei usuwając cztery "górne" trójkąty, uzyskujemy szarą figurę złożoną z kwadratów o bokach
i
Równość pól prowadzi do twierdzenia Pitagorasa:
Ponadto, co najmniej połowa kwadratu jest szara, czyli
Stąd nierówność pomiędzy średnią kwadratową a arytmetyczną:
- Przekątne prostokątów z ostatniego rysunku mają długości
oraz
Dwukrotnie usuwając po cztery trójkąty prostokątne, podobnie jak powyżej, uzyskujemy z jednej strony kolorowy romb o boku 1 i kącie
z drugiej zaś strony szarą figurę złożoną z dwóch prostokątów. Stąd równość pól:
Warto poszukać na pierwszym rysunku dowodów innych ciekawych faktów oraz odpowiedzi na pytanie, kiedy w opisanych powyżej nierównościach zachodzą równości.