Stowarzyszenie na rzecz Edukacji Matematycznej
O jesiennej konferencji SEM
Jesienna konferencja Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Matematycznej chyba już na stałe wpisała się w kalendarz spotkań dotyczących popularyzacji matematyki i pracy z uczniami uzdolnionymi matematycznie. W dniach 26-28 października do Ameliówki koło Kielc przyjechało około 150 nauczycieli matematyki oraz pracowników wyższych uczelni.
Jesienna konferencja Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Matematycznej chyba już na stałe wpisała się w kalendarz spotkań dotyczących popularyzacji matematyki i pracy z uczniami uzdolnionymi matematycznie. W dniach 26-28 października do Ameliówki koło Kielc przyjechało około 150 nauczycieli matematyki oraz pracowników wyższych uczelni.
Tytuł konferencji, Co jest najtrudniejsze?, zmuszał do zastanowienia się, gdzie są największe trudności w nauczaniu i uczeniu się matematyki i z czego one wynikają. Uczestnicy mieli możliwość podzielenia się doświadczeniami dotyczącymi pokonywania tych trudności.
Konferencja była też okazją do zaprezentowania doświadczeń związanych z Olimpiadą Matematyczną Gimnazjalistów i organizacją seminariów olimpijskich.
Sobotni wieczór poświęcony był zmianom w szkolnictwie. Dyskusje przeciągnęły się do późnej nocy.
W ramach konferencji odbył się finał Konkursu Prac Uczniowskich Delty. Pięcioro młodych finalistów prezentowało swoje prace. Poziom ich wykładów spotkał się z ogromnym uznaniem jury oraz uczestników konferencji. Bardzo dziękujemy firmie Zibi-Casio oraz Wydawnictwu Szkolnemu Omega za ufundowanie nagród.
Jak co roku, tak i tym razem główną część konferencji stanowiły wystąpienia prelegentów. Odpowiedź na pytanie Co jest najtrudniejsze? nie była jednoznaczna. Na jednym z wykładów dowiedzieliśmy się, że Najtrudniejsze jest to, co jest najprostsze, a na wykładzie kończącym konferencję, że Wszystko jest względne... czyli o tym, że odpowiedź na pytanie „Co jest najtrudniejsze?” w kontekście matematycznym zależy od tego, kogo zapytamy.
W trakcie wykładów prezentowanych było sporo ciekawych problemów i zadań do wykorzystania w pracy z uczniami w szkole i na zajęciach pozalekcyjnych.
Zachęcając wszystkich zainteresowanych do zapoznania się z programem i materiałami z konferencji na stronie http://sem.edu.pl/konferencja-2012, przedstawiamy jedno z zadań, z wykładu Kłopoty z kwantyfikatorami. (Pierwsze rozwiązanie opisno w artykule Ekstrema, Delta 11/2012)