Konferencja w Ameliówce
W dniach 4–6 listopada 2011 roku w hotelu Ameliówka koło Kielc odbyła się konferencja organizowana przez SEM wspólnie z Wydziałami Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej i Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego. Było to już czwarte spotkanie naukowe zorganizowane w podobnej formie przez nasze Stowarzyszenie.
Konferencja ta, podobnie jak poprzednie: Konkursy matematyczne w Polsce, Matematyka – jak uczyć? oraz Gdzie jest matematyka?, stworzyła okazję do spotkania wielu osób zainteresowanych rozbudzaniem matematycznych zdolności młodzieży.
Do Ameliówki przyjechało prawie 140 matematyków z całej Polski na co dzień zajmujących się szeroko rozumianą edukacją matematyczną. Zgodnie z tradycją uczestnikami konferencji byli zarówno nauczyciele matematyki w szkołach różnych typów, jak i pracownicy naukowi wyższych uczelni.
W trakcie konferencji odbywającej się pod hasłem Gdzie jest nauczyciel? zastanawiano się przede wszystkim nad rolą nauczyciela w kształceniu matematycznym. Próbowano odpowiedzieć na pytanie, jaką wartość wnosi nauczyciel do wykształcenia młodych ludzi. Doświadczeni nauczyciele matematyki, pracujący w specjalnych klasach matematycznych, dzielili się swoimi spostrzeżeniami i metodami pracy, pokazując Gdzie jest nauczyciel w klasie uczniów zdolnych? Dyskutowano również o podręcznikach matematyki oraz o sposobach i potrzebie uczenia matematyki humanistów. Przedstawiono także wiele interesujących zagadnień matematycznych, które można wykorzystać na zajęciach pozalekcyjnych w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Konferencja była też okazją prezentacji nowej formy organizacji Olimpiady Matematycznej Gimnazjalistów. Więcej informacji o konferencji można znaleźć na stronie internetowej sem.edu.pl/konferencja-2011.
Jednym z wielu bardzo ciekawych odczytów matematycznych było wystąpienie Wojciecha Martysa o inwersji względem okręgu. Chcielibyśmy zwrócić uwagę naszych Czytelników na pewną ładną własność inwersji przedstawioną wraz z dowodem podczas tego referatu.
Twierdzenie.
Niech
i
będą rozłącznymi okręgami leżącymi na danej
płaszczyźnie. Wtedy istnieje inwersja tej płaszczyzny przekształcająca okręgi
i
na okręgi koncentryczne.

Dowód. Możemy założyć, że okręgi
i
nie są
koncentryczne. Oznaczmy przez
prostą przechodzącą
przez środki
i
Na prostej
znajdujemy punkt
z którego długości odcinków stycznych, poprowadzonych do
i
są jednakowe. Oznaczmy przez
długość
odcinka stycznego poprowadzonego z
do
Zauważamy,
że okrąg
o środku w punkcie
i promieniu
jest prostopadły do
i do
Oznaczmy przez
jeden z punktów przecięcia
z
Wtedy inwersja
o środku w punkcie
przekształca prostą
w siebie, co
oznacza, że środki obrazów
i
okręgów
i
w tej inwersji leżą na
Ponadto
inwersja o środku w punkcie
przekształca
na prostą
(bo
) prostopadłą do
(inwersja zachowuje
kąty). Więc
i
są okręgami prostopadłymi do
co
oznacza, że ich środki leżą na
Podsumowując: środki
i
leżą na
i na
a więc
i
muszą być koncentryczne.
Proponujemy Czytelnikom wykorzystanie udowodnionej własności w analizie następujących zadań.