Konferencja w Ameliówce
W dniach 4–6 listopada 2011 roku w hotelu Ameliówka koło Kielc odbyła się konferencja organizowana przez SEM wspólnie z Wydziałami Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej i Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego. Było to już czwarte spotkanie naukowe zorganizowane w podobnej formie przez nasze Stowarzyszenie.
Konferencja ta, podobnie jak poprzednie: Konkursy matematyczne w Polsce, Matematyka – jak uczyć? oraz Gdzie jest matematyka?, stworzyła okazję do spotkania wielu osób zainteresowanych rozbudzaniem matematycznych zdolności młodzieży.
Do Ameliówki przyjechało prawie 140 matematyków z całej Polski na co dzień zajmujących się szeroko rozumianą edukacją matematyczną. Zgodnie z tradycją uczestnikami konferencji byli zarówno nauczyciele matematyki w szkołach różnych typów, jak i pracownicy naukowi wyższych uczelni.
W trakcie konferencji odbywającej się pod hasłem Gdzie jest nauczyciel? zastanawiano się przede wszystkim nad rolą nauczyciela w kształceniu matematycznym. Próbowano odpowiedzieć na pytanie, jaką wartość wnosi nauczyciel do wykształcenia młodych ludzi. Doświadczeni nauczyciele matematyki, pracujący w specjalnych klasach matematycznych, dzielili się swoimi spostrzeżeniami i metodami pracy, pokazując Gdzie jest nauczyciel w klasie uczniów zdolnych? Dyskutowano również o podręcznikach matematyki oraz o sposobach i potrzebie uczenia matematyki humanistów. Przedstawiono także wiele interesujących zagadnień matematycznych, które można wykorzystać na zajęciach pozalekcyjnych w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Konferencja była też okazją prezentacji nowej formy organizacji Olimpiady Matematycznej Gimnazjalistów. Więcej informacji o konferencji można znaleźć na stronie internetowej sem.edu.pl/konferencja-2011.
Jednym z wielu bardzo ciekawych odczytów matematycznych było wystąpienie Wojciecha Martysa o inwersji względem okręgu. Chcielibyśmy zwrócić uwagę naszych Czytelników na pewną ładną własność inwersji przedstawioną wraz z dowodem podczas tego referatu.
Twierdzenie. Niech i będą rozłącznymi okręgami leżącymi na danej płaszczyźnie. Wtedy istnieje inwersja tej płaszczyzny przekształcająca okręgi i na okręgi koncentryczne.
Dowód. Możemy założyć, że okręgi i nie są koncentryczne. Oznaczmy przez prostą przechodzącą przez środki i Na prostej znajdujemy punkt z którego długości odcinków stycznych, poprowadzonych do i są jednakowe. Oznaczmy przez długość odcinka stycznego poprowadzonego z do Zauważamy, że okrąg o środku w punkcie i promieniu jest prostopadły do i do Oznaczmy przez jeden z punktów przecięcia z Wtedy inwersja o środku w punkcie przekształca prostą w siebie, co oznacza, że środki obrazów i okręgów i w tej inwersji leżą na Ponadto inwersja o środku w punkcie przekształca na prostą (bo ) prostopadłą do (inwersja zachowuje kąty). Więc i są okręgami prostopadłymi do co oznacza, że ich środki leżą na Podsumowując: środki i leżą na i na a więc i muszą być koncentryczne.
Proponujemy Czytelnikom wykorzystanie udowodnionej własności w analizie następujących zadań.