Układanie prostokątów
W tym artykule zastanawiamy się nad pytaniem kiedy szachownicę można pokryć prostokątami
? Naturalna próba odpowiedzi to: szachownicę można pokryć, gdy
dzieli długość któregoś z boków, czyli gdy
lub
Jasne jest, że w tym przypadku faktycznie można pokryć szachownicę. Ale czy są inne przypadki, w których istnieje pokrycie?
Jeżeli jest liczbą pierwszą, to łatwo zauważyć, że nie: jeżeli duży prostokąt jest pokryty prostokątami
to
dzieli jego pole, które jest równe
Skoro
jest pierwsza, to
lub
W przypadku, gdy nie jest pierwsza, sprawa nie jest taka prosta. Istnieje sporo klasycznych zadań z tej problematyki, dotyczących szczególnych przypadków tego pytania (patrz np. deltoid 4/2010). Okazuje się, że łatwiej dojść do rozwiązania, gdy potraktuje się problem ogólnie. Kluczem jest, jak we wspomnianym deltoidze, metoda kolorowania.

Rys. 1

Rys. 2
Pokolorujmy kolejne przekątne szachownicy kolorami (na rysunku 1 mamy
). Do dalszych rozważań potrzeba nam nieco oznaczeń i obserwacji. W większości przypadków znacznie łatwiej przekonać się o prawdziwości podanych stwierdzeń, np. patrząc na rysunek, niż porządnie opisać dowód, zatem uzupełnienie uzasadnień pozostawiamy Czytelnikowi.
- 1. Pola o tym samym kolorze leżące w tym samym rzędzie lub kolumnie są oddalone o dokładnie
Wynika stąd kluczowy wniosek: każdy prostokąt
zakrywa dokładnie jedno pole każdego koloru.
- 2. Mówimy, że rząd ma kolor
jeżeli zaczyna się od pola koloru
- 3. Jeżeli
nie dzieli
to rzędów niektórych kolorów jest o jeden więcej, niż rzędów pozostałych kolorów. Te kolory nazywamy częstymi. Pozostałe kolory nazywamy nieczęstymi. Na rysunku 1 czerwony i jasnoszary są częste, a pozostałe nieczęste. Jeżeli
dzieli
to wszystkie kolory nazywamy częstymi.
- 4. Jeżeli jest dokładnie
kolorów częstych, to
daje resztę
z dzielenia przez
- 5. Kolorowanie pozwala rozróżniać rzędy. Jeżeli
nie dzieli
a rząd
i rząd
mają różne kolory, to istnieje taki kolor
że liczba pól pokolorowanych na
jest różna w
i
- 6. Przemalowywanie. Wybierzmy dwa kolory
i
i przemalujmy każdy rząd koloru
na rząd koloru
i odwrotnie. Na rysunku 2 rzędy czerwone przemalowano na ciemnoszare i odwrotnie. Następująca obserwacja jest kluczowa:
po przemalowaniu każdy prostokątzakrywa dokładnie jedno pole każdego koloru.
Oczywiście, wszystkie powyższe obserwacje przenoszą się na kolumny - wystarczy zamienić z
w sformułowaniach powyżej.
Możemy już przejść do rozwiązania naszego problemu.
Dowód. Wiemy, że jeśli lub
to pokrycie istnieje. Wykażemy, że zachodzi również implikacja odwrotna: jeżeli istnieje pokrycie, to
lub
Załóżmy, że szachownicę można pokryć prostokątami
oraz liczba
nie dzieli ani
ani
Pokolorujmy szachownicę
kolorami, podobnie jak na rysunku 1. Z obserwacji 1 wynika, że pól każdego koloru jest tyle samo.
Skoro nie dzieli
to istnieje przynajmniej jeden kolor nieczęsty. Wybierzmy dowolny kolor częsty
i dowolny kolor nieczęsty
i przemalujmy rzędy
na
i odwrotnie (jak w przykładzie na rysunku 2).
Na mocy obserwacji 6 po przemalowaniu każdy prostokąt zawiera pól o różnych kolorach, więc pól każdego koloru jest nadal tyle samo. Z drugiej strony, ubył jeden rząd
przybył zaś jeden rząd
Z obserwacji 5 wynika, że liczba pól pokolorowanych na pewien kolor
zmieniła się, zatem mamy sprzeczność.
Można zastanawiać się też, kiedy istnieje pokrycie szachownicy z wyciętymi polami: rogami, polem środkowym itp. Przyjrzyjmy się najprostszej modyfikacji zadania, czyli szachownicy z wyciętym jednym polem.
Zadanie 2. Uzasadnij, że szachownicę z wyciętym polem o współrzędnych
jak na rysunku 3, można pokryć prostokątami
wtedy i tylko wtedy, gdy zachodzi jeden z warunków:
- 1.
dzieli każdą z liczb
- 2.
dzieli każdą z liczb
Dowód. Jak zwykle Czytelnikowi pozostawiamy udowodnienie, że gdy któryś z warunków zachodzi, to pokrycie istnieje; prostokąty można wtedy ułożyć w cztery duże "bloki", patrz rysunek 4 dla pokrycia z oraz
Załóżmy zatem, że pokrycie prostokąta istnieje. Na początek chcemy rozważyć rzędy i stwierdzić, że
liczba
dzieli liczby
i
lub liczba
dzieli liczby
i
.
Niech będzie kolorem rzędu zawierającego wycięte pole. Załóżmy, że
jest częsty. Jeżeli istnieje inny kolor częsty
to przemalowujemy
na
i
na
jak w obserwacji 6. Pomijając wycięte pole, przemalowanie to nie zmienia liczby pól danego koloru na szachownicy, gdyż szachownica zawiera tyle samo rzędów koloru
i
Skoro rzędy
i
są różnych kolorów, to pole w kolumnie
miało w tych rzędach różny kolor. Wobec tego po przemalowaniu liczba pól pewnego koloru zmniejszy się o jeden.
Z drugiej strony, prostokąt pokryty był prostokątami więc pól każdego koloru przed i po przemalowaniu jest tyle samo:
Zatem przemalowanie nie może zmieniać liczby pól żadnego koloru.
Sprzeczność pokazuje, że tylko kolor jest częsty. Z obserwacji 4 wynika, że
Zauważmy ponadto, że
-ty rząd ma kolor częsty, a więc kolor
Wobec tego
czyli
Podobnie rozumujemy, gdy jest nieczęstym kolorem: stwierdzamy, że jest on jedynym nieczęstym kolorem, więc częstych kolorów jest
stąd
Ponadto rząd
-ty ma kolor nieczęsty, więc
czyli
Popatrzmy teraz na kolumny. Podobnie jak w przypadku rzędów stwierdzamy, że
liczba
dzieli
i
lub liczba
dzieli
i
.
Mamy łącznie cztery możliwości: dwie na mocy rozumowania "o rzędach" i dwie "o kolumnach". Chcemy teraz wyeliminować możliwości i
oraz
i
Załóżmy najpierw, że
Skoro prostokąty o polu
pokrywają szachownicę z wyciętym polem, która ma pole powierzchni
to
Gdyby
i
to
więc
co daje sprzeczność. Podobnie przypadek
i
prowadzi do sprzeczności. To kończy rozumowanie w przypadku

Rys. 3

Rys. 4
Na koniec rozważmy przypadek i załóżmy, że
dzieli liczby
Wobec tego liczby
i
są nieparzyste. Nazwijmy kolor pola narożnego białym, zaś drugi kolor czarnym. Na pełnej szachownicy o nieparzystych długościach boków pól białych jest więcej niż czarnych. Zatem, jeżeli istnieje pokrycie szachownicy z wyciętym polem
to pole to ma kolor biały. To znaczy, że
i otrzymujemy sprzeczność z podzielnościami
oraz
To samo rozumowanie eliminuje przypadek, gdy
dzieli liczby
Jak widać, przedstawiona metoda jest ogólna, w tym znaczeniu, że przy odrobinie czasu i cierpliwości można ją zastosować, na przykład, do szachownicy z rozsądną liczbą wyciętych pól. Na zachętę pozostawiamy Czytelnikowi kilka problemów.
Zadanie 3. Uzasadnić, że jeżeli to szachownicę
z usuniętymi dwoma przeciwległymi rogami można pokryć prostokątami
wtedy i tylko wtedy, gdy
dzieli każdą z liczb
lub
dzieli każdą z liczb
Wskazówka
Zadanie 4. Dla których całkowitych szachownicę
z wyciętym środkowym polem można pokryć prostokątami
Wskazówka
Zadanie 5. Dla których całkowitych szachownicę
z wyciętym narożnym polem można pokryć prostokątami
Wskazówka