Równoległobok»Zadanie 7
o zadaniu...
- Zadanie pochodzi z artykułu Równoległobok
- Publikacja w Delcie: czerwiec 2020
- Publikacja elektroniczna: 31 maja 2020
- Artykuł źródłowy w wersji do druku [application/pdf]: (346 KB)
Niech
będzie krótszym łukiem okręgu
Na łuku
wybieramy punkt
różny od
i
Punkt
leży na prostej
i spełnia równość
Punkt
leży na prostej
i spełnia warunek
Wreszcie punkt
jest środkiem odcinka
i przez
oznaczamy prostą
Dowieść, że wszystkie otrzymane w ten sposób proste
(dla różnych punktów
) mają punkt wspólny.
Jest oczywiste, że prosta
przechodzi przez punkt
Okrąg opisany na trójkącie
przechodzi przez punkty
i
ponadto
więc prosta
jest styczna do okręgu
analogicznie prosta
Położenie punktu
nie zależy zatem od wyboru punktu 
będzie jednym z boków wielokąta środkowosymetrycznego
Przez
oznaczmy wielokąt
przesunięty o wektor
Wówczas wielokąt
łatwo rozciąć na równoległoboki, a wielokąt
ma środek symetrii i o dwa boki mniej niż wielokąt 
ma
pierwiastków rzeczywistych (licząc z krotnościami). Wiedząc, że
i
wyznaczyć
dla 
będą pierwiastkami
tzn.
Korzystając ze wzorów Viète'a, mamy

dla
Pozostaje łatwe sprawdzenie, że wielomian
spełnia przedstawione w zadaniu warunki. Dlatego
dla 
że

do obu stron daje
są nieparzyste, to lewa strona powyższej równości jest podzielna przez 4, w przeciwieństwie do prawej strony, co kończy rozwiązanie zadania.
będzie rosnącym ciągiem wszystkich dodatnich liczb
spełniających równanie
Niech
Obliczyć granicę ciągu
przy
(lub wykazać, że granica nie istnieje).
zachodzi nierówność
więc w tym przedziale nie leży żaden wyraz ciągu
W każdym dalszym przedziale dodatniości funkcji tangens leży jeden wyraz. Tak więc
Wobec określenia
wynika stąd, że
oraz
A skoro
(oraz
gdy
), zatem
trójkąta prostokątnego
został dowolnie wybrany punkt
Symetralna odcinka
przecina przeciwprostokątną
w punkcie
Punkt
jest symetryczny do
względem środka
odcinka
Punkt
jest rzutem prostokątnym punktu
na prostą
Udowodnić, że
leży na dwusiecznej kąta 

i
są równoramienne. Przyjmijmy oznaczenia:
; zatem
Środek odcinka
leży bliżej punktu
niż punktu
wobec czego punkt
leży między
i
; w takim razie
Rachunek kątów w trójkącie
pokazuje, że 
trójkąt
jest równoramienny, więc
Uzyskujemy równość
z której wynika, że czworokąt
ma okrąg opisany. Skoro
punkt
jest środkiem łuku
tego okręgu; a to znaczy, że półprosta
połowi kąt
To teza zadania.
jeden czarne, a drugi białe. Żadne dwa pionki tego samego koloru nie mogą stać na polach mających wspólny bok lub wierzchołek. Przegrywa ten, kto nie może wykonać ruchu. Wskazać strategię wygrywającą.
będzie osią symetrii szachownicy, równoległą do pewnych dwóch jej boków. Gracz drugi ma strategię wygrywającą - każdy swój pionek stawia symetrycznie do postawionego w poprzednim ruchu pionka przeciwnika względem prostej 
przy czym hetmana można postawić wyłącznie na wolnym polu, którego nie atakuje żaden z hetmanów ustawionych wcześniej. Przegrywa gracz, który nie może wykonać ruchu. Wskazać strategię wygrywającą.
na
kostek. Dwaj gracze na zmianę łamią czekoladę wzdłuż linii prostej, nie uszkadzając kostek. Po złamaniu czekolady gracz wybiera jeden z dwóch otrzymanych kawałków i zjada go, a gra toczy się dalej na pozostałej części czekolady. Wygrywa ten, kto odda przeciwnikowi ostatnią kostkę. Wskazać strategię wygrywającą.
) można otrzymać tylko z niekwadratowej. Zatem receptą na zwycięstwo jest tworzenie kwadratu, o ile to możliwe. Jeśli
to zwycięży pierwszy gracz, a w przeciwnym razie - drugi.
skoczki, przy czym gracz pierwszy stawia zawsze jednego, a gracz drugi trzy. Skoczki muszą stać na różnych polach i żadne dwa nie mogą się atakować. Przegrywa ten, kto nie może wykonać ruchu. Wskazać strategię wygrywającą.
srebrnych i
złotych. Ruch polega na zabraniu pewnej liczby monet z jednego lub dwóch stosów, ale złotych monet musi pozostać co najmniej tyle, co srebrnych. Ponadto, jeśli zabieramy monety z obu stosów, to po wykonaniu ruchu muszą one zawierać po tyle samo monet. Wygrywa gracz, który pozostawi na stole jedną złotą monetę i żadnej srebrnej. Wskazać strategię wygrywającą.
lub
jedną na jeden ruch. Drugi może w swoim ruchu zamienić miejscami dowolne dwie litery napisanego słowa albo może nic nie zmieniać. Gra kończy się, gdy każdy z graczy wykona
ruchów. Drugi gracz wygrywa, gdy powstałe słowo
-literowe jest palindromem; w przeciwnym razie wygrywa pierwszy. Wskazać strategię wygrywającą.
jest liczbą parzystą, to gracz pierwszy wygrywa, pisząc raz literę
i
razy literę
Gdy
to wygrywa gracz drugi w następujący sposób. Przez pierwszych
ruchów nie robi nic, a po napisaniu litery
-tej sprawdza, czy jest ona taka sama jak
-ta. Jeśli tak, to nic nie robi, a jeśli nie, to literę
-tą zamienia z tą z liter
która jest od niej inna.
złożony jest z
sześcianików o wymiarach
Ruch polega na przebiciu tego prostopadłościanu igłą na wylot, równolegle do wybranej krawędzi. W czasie ruchu zostaje przebitych
lub
sześcianików. Żaden sześcianik nie może być przebity dwa razy, a przegrywa gracz, który jako pierwszy nie może wbić igły zgodnie z podanymi prawidłami. Wskazać strategię wygrywającą.
są parzyste, to wygrywa drugi gracz, wykonując ruchy środkowosymetryczne względem środka prostopadłościanu do ruchów gracza pierwszego. Jeśli są co najmniej dwie nieparzyste, powiedzmy
i
to strategię wygrywającą ma gracz pierwszy. Najpierw wbija igłę w środek ściany
(ta igła przechodzi przez środek prostopadłościanu), a następnie odpowiada środkowosymetrycznie względem środka prostopadłościanu.
będą liczbami całkowitymi dodatnimi. Ciąg liczb całkowitych
spełnia warunki:
Udowodnić, że jeżeli
to istnieją takie
że
i
oraz 
a jego wierzchołkami będą kolejno
Dla
niech
dla
Innymi słowy,
jest różnicą długości części, na które dzielą obwód wielokąta punkty
oraz
Ponieważ
jest obwodem danego wielokąta), to
jest liczbą parzystą. Ponadto mamy
Stąd wynika, że ciąg liczb
że
czyli punkty
oraz
dzielą obwód danego wielokąta na dwie części o jednakowej długości.
Następnie wszyscy uczniowie w klasie podchodzili kolejno do tablicy; każdy z nich zmniejszał albo zwiększał o jeden współczynnik przy
albo wyraz wolny trójmianu. Na koniec okazało się, że na tablicy widnieje trójmian
Udowodnić, że w pewnym momencie na tablicy był napisany trójmian o pierwiastkach całkowitych.
będzie wartością danego trójmianu w punkcie
po zmianie współczynników przez
-tego ucznia i niech
będzie wartością w -1 trójmianu napisanego przez nauczyciela. Zauważmy, że
a
(gdzie
to numer ostatniego ucznia). Ponadto zachodzi nierówność
Rzeczywiście - jest to jasne, gdy zmieniamy wyraz wolny, zaś zmieniając o
wartość współczynnika przy
dodajemy lub odejmujemy 1 do wartości wielomianu w -1. W takim razie istnieje takie
że
Zatem w pewnym momencie na tablicy był napisany trójmian
którego jednym z pierwiastków było -1; ze wzorów Viète'a wnosimy, że drugim jego pierwiastkiem była liczba całkowita 
dla
będzie liczbą liczb pierwszych w zbiorze
Wśród pierwszych 2020 liczb całkowitych dodatnich jest więcej niż 13 liczb pierwszych, zatem
Zauważmy także, że wśród liczb
występują same liczby złożone, zatem
Oczywiście mamy
skąd wniosek, że istnieje taka liczba
dla której mamy
To kończy rozwiązanie zadania.
Każdy element zbioru
pomalowano na biało albo na czarno, przy czym dokładnie
elementów jest białych. Wykazać, że w tym zbiorze istnieje
kolejnych liczb całkowitych, wśród których dokładnie
liczb jest białych.
dla
będzie liczbą elementów zbioru
pomalowanych na biało. Zauważmy, że
jest liczbą elementów zbioru
pomalowanych na biało, czyli
Jeśli
to teza zadania zachodzi. W przeciwnym razie
albo
Przyjmijmy bez straty ogólności, że spełniony jest pierwszy przypadek (drugi jest analogiczny). Wtedy
Jest jasne, że
zatem istnieje taka liczba
dla której mamy
co jest równoważne z tezą zadania.