Omega
Wół, lis i konik polny
Czarownica w punkcie na rozstaju dróg mówi do lisa , wołu i konika polnego : „Pójdziesz w prawo, dostaniesz pół złotego, ...
... pójdziesz w lewo, dostaniesz garść miedziaków z sakiewki – możesz je sobie przeliczyć. Ja jestem uczciwą czarownicą i kwota wyciągnięta z sakiewki ma rozkład prawie jednostajny na przedziale
Średnio dostajesz pół złotego. Chodziłeś do szkół – będziesz wiedział, co to znaczy. Nie chce mi się więcej gadać, rzuć okiem na plan. Uważaj na wiedźmina z dwójki. Pójdziesz w lewo – on weźmie z garści miedziaków coś na piwo (ile się da, ale nie więcej niż ćwierć złotego) i wypłaci resztę – jeśli zostanie”.
Może i słusznie czarownicy nie chciało się gadać. Formalny opis gry jest prosty. Wymaga dwóch niezależnych zmiennych losowych o rozkładzie jednostajnym na przedziale Oto wypłaty odpowiadające czterem możliwym drogom:
W trzech przypadkach średnia wypłata jest równa 1, w jednym – nieco mniejsza.
Na rozstaju pojawia się wół, który nie lubi niespodzianek. Idzie dwa razy w prawo, wygrywa średnio (i zawsze) złotówkę. Konik polny lubi ryzyko, ale nie myśli. Idzie dwa razy w lewo, średnio dostaje złotówkę.
Lis akceptuje ryzyko i myśli. A myśli tak: jeśli za pierwszym razem miedziaków będzie mało, pójdę w prawo. I tak mam gwarantowane pół złotego, a może będzie lepiej? Ostatecznie lis (po konsultacji z niedźwiedziem) dochodzi do ogólnej teorii. Najpierw rozważa wypłaty w ostatnim kroku, gdzie wybór drogi jest oczywisty: niezależnie od tego, co już ma, wybiera większą z oferowanych wypłat. W stanie 1 otrzyma zatem a w stanie 2 – Może nawet obliczyć średnie (szybki sposób na końcu artykułu):
To z kolei umożliwi mu podjęcie decyzji na starcie. Jeśli
czyli to idzie w prawo (teraz już wie dokładnie, co to znaczy, że miedziaków jest za mało: progiem decyzyjnym jest kwartnika). W przeciwnym razie idzie w lewo. Co na tym zyskuje?
Zobaczmy. Średnia wygrana w pierwszym kroku jest równa
gdzie pierwszy składnik odpowiada drodze w lewo, drugi – w prawo. Symbol oznacza zmienną losową wskaźnikową zdarzenia : przyjmuje ona wartość 1 na i 0 na W efekcie
Drogę w lewo wybieramy z prawdopodobieństwem i wygrywamy w drugim kroku średnio ; dla drogi w prawo odpowiednie wielkości są równe i zatem średnio w drugim kroku mamy
Ostatecznie lis wygrywa średnio
czyli o ponad 20% więcej niż wół i konik polny. W istocie lis znalazł sposób na uzyskanie największej możliwej średniej wygranej (czego nie udowodnimy).
Wyjaśnimy natomiast na zakończenie, jak zostały obliczone występujące powyżej średnie. Jeśli jest nieujemną zmienną losową, to
Gdy ma rozkład ciągły, wzór ten można otrzymać rutynowo: całkując przez części. Ale najbardziej pożyteczny staje się on w przypadku bardziej ogólnych rozkładów.
Obliczenie sprowadza się do obliczenia pola prostej figury geometrycznej. Z kolei jest polem trapezu o wysokości i bokach oraz 1; prosimy Czytelnika o sprawdzenie.