Co to jest?
Geometria różniczkowa
Geometria różniczkowa zajmuje się własnościami zbiorów opisanych przy użyciu funkcji różniczkowalnych (zwykle wielu zmiennych). Zbiory można opisywać m.in. przy użyciu układów równań lub za pomocą parametryzacji.

Rys. 1.
Na przykład układ równań

opisuje w trójwymiarowej przestrzeni część wspólną sfery o promieniu 2 z walcem obrotowym o promieniu przekroju 1. Ta część wspólna jest linią o kształcie ósemki krzyżującej się ze sobą w punkcie, w którym walec jest styczny do sfery (Rys. 1). Zbadajmy, jak wygląda ta ósemka (jest to tzw. krzywa Vivianiego) w okolicy tego skrzyżowania. W tym celu opiszmy ją parametrycznie jako drogę przebytą przez punkt o współrzędnych

Dwa kolejne przejścia przez wierzchołek następują dla oraz dla
Rozpatrzmy wektor prędkości
![p′(t) = [2cost,2 cos2t,−2 sin 2t]](/math/temat/matematyka/geometria/geometria_rozniczkowa/2019/03/28/Geometria_rozniczkowa/6x-b3b34adb52e4f03ad92ed0a240ec7dc23de0846d-dm-33,33,33-FF,FF,FF.gif)
poruszającego się punktu w chwili Ponieważ
i
widzimy, że wędrujący po ósemce punkt przechodzi przez wierzchołek pod kątem
do osi walca, raz z jednej, raz z drugiej strony; zatem ósemka krzyżuje się ze sobą w wierzchołku pod kątem prostym. Czytelniku, spróbuj obliczyć kąt przecięcia w ósemce wyznaczonej przez walec o innym promieniu.

Rys. 2.
Pochodna parametryzacji jest wektorem prędkości, druga pochodna
to wektor przyspieszenia. W sytuacji, gdy punkt porusza się wzdłuż krzywej z szybkością równą 1 (czyli długość wektora
jest równa 1), punkt nie zwalnia i nie przyspiesza, więc jego wektor przyspieszenia
jest prostopadły do wektora prędkości i opisuje zmianę jego kierunku (Rys. 2). Długość wektora przyspieszenia nazywa się wtedy krzywizną danej krzywej w punkcie
Im ta długość jest większa, tym ostrzej krzywa zakręca. Linia prosta ma w każdym punkcie zerową krzywiznę, a okrąg ma w każdym punkcie krzywiznę równą odwrotności promienia.

Rys. 3.
Rozpatrzmy teraz powierzchnię w przestrzeni trójwymiarowej
i punkt
na niej oraz wybierzmy wektor
prostopadły do
w punkcie
Dysponując pojęciem krzywizny krzywej, możemy zdefiniować krzywiznę powierzchni. Mianowicie, możemy rozpatrzyć wszystkie przekroje powierzchni
płaszczyznami zawierającymi punkt
i wektor
Dla każdego z tych przekrojów możemy obliczyć jego krzywiznę w punkcie
oraz przypisać jej znak plus, jeśli jej wektor przyspieszenia jest skierowany zgodnie z
oraz znak minus w przeciwnym przypadku (Rys. 3). Okazuje się, że gdy będziemy obracać płaszczyznę przekroju wokół wektora
to krzywizna przekroju będzie się zmieniać między dwiema skrajnymi wartościami (noszą one nazwę krzywizn głównych). Iloczyn tych dwóch krzywizn nazywa się krzywizną Gaussa powierzchni w punkcie
Na przykład krzywizna Gaussa walca w dowolnym punkcie jest równa 0, a krzywizna sfery o promieniu
jest równa
Krzywizna Gaussa ma ciekawą własność (udowodnioną przez Carla Gaussa): nie zmienia swojej wartości przy przekształceniu powierzchni zachowującym długości krzywych leżących na tej powierzchni. Oznacza to na przykład, że sfery (po rozcięciu) nie da się bez zmiany odległości przekształcić na kawałek płaszczyzny. Carl Gauss był tak dumny ze swojego twierdzenia, że nadał mu nazwę theorema egregium (twierdzenie chwalebne).

Rys. 4.
Do opisu krzywych wystarcza jeden parametr, do opisu powierzchni potrzeba dwóch parametrów. Na przykład położenie punktu na sferze o środku w punkcie i promieniu
można opisać parametrycznie za pomocą dwóch parametrów (długości geograficznej
i szerokości geograficznej
wzorem
), jednak żadnemu z biegunów
oraz
nie da się przypisać jednoznacznie pary współrzędnych. Można sparametryzować sferę bez jednego punktu za pomocą tzw. rzutu stereograficznego (w biegunie
zapalamy żarówkę, a każdy punkt sfery rzuca cień na płaszczyznę styczną do sfery w przeciwnym biegunie
Rys. 4). Całej sfery jedną parametryzacją objąć się nie da.

Rys. 5.
Uogólnieniem krzywych i powierzchni są rozmaitości różniczkowe dowolnego wymiaru, które lokalnie wyglądają jak przestrzeń ale nie muszą być zawarte w żadnej konkretnej przestrzeni
Rozmaitość różniczkowa wymiaru
to zbiór pokryty podzbiorami
z których każdy posiada parametryzację
za pomocą funkcji różniczkowalnej
zmiennych określoną na otwartym podzbiorze
przestrzeni
(Rys. 5).
Przy tym parametryzacje nachodzących na siebie podzbiorów powinny być zgodne w tym sensie, że przekształcenie
jest zadane funkcjami różniczkowalnymi. Na przykład dla sfery
można jako kawałki
wybrać sześć półsfer opisanych nierównościami

a jako ich parametryzacje przyjąć rzuty wzdłuż odpowiednich osi, np.

określić wzorem

Równie dobrze można użyć dwóch parametryzacji sferycznych lub dwóch rzutów stereograficznych. Takie podejście daje szersze możliwości. Na przykład za pomocą powyższej konstrukcji zastosowanej do trzech podzbiorów można opisać płaszczyznę rzutową, która nie jest powierzchnią orientowalną (zawiera wstęgę Möbiusa).