Niebo jak własna kieszeń

Niebo w sierpniu

Michał Bejger

• Publikacja w Delcie: sierpień 2015
  • Publikacja elektroniczna: 31-07-2015

Sierpień jest tradycyjnie miesiącem obserwacji meteorów. Perseidy, pochodzące z resztek pyłu pozostawionego przez kometę Swifta-Tuttle'a, będą widoczne najlepiej w pierwszej połowie sierpnia (maksimum 12, 13 VIII, liczba zdarzeń 60 w ciągu godziny)...

Przewidujemy, że niektóre z bolidów będą bardzo jasne. Rój obserwować można przez cały miesiąc - radiant roju w gwiazdozbiorze Perseusza pojawia się nad północno-wschodnim horyzontem w pierwszej połowie nocy. Obserwacjom maksimum sprzyja dodatkowo faza Księżyca - nów wypada 14 VIII. W okolicy pierwszej kwadry (8 VIII) Księżyc zakryje Aldebarana ( α Tauri, −0,85m ); niestety, zjawisko zajdzie podczas dnia dla obserwatorów w Europie (dobra widoczność w Azji). Sierpniowa pełnia (29 VIII), nazwana super-Księżycem, będzie wyjątkowa, ponieważ Księżyc znajdzie się wtedy nieco bliżej Ziemi niż zwykle, w związku z czym będzie wydawał się większy i jaśniejszy niż podczas "zwykłej" pełni.

Obserwatorów planet czeka w sierpniu parę potencjalnie ciekawych wydarzeń. Tuż przed zachodem Słońca 7 VIII w gwiazdozbiorze Lwa nastąpi spotkanie Merkurego |(−0,5m) i Jowisza (1,25m) z Regulusem ( α Leonis,  m |1,35 ), natomiast 19 VIII Mars  m (1,9 | ) znajdzie się na tle gromady otwartej M44 (Żłóbek, gwiazdozbiór Raka), niezbyt, niestety, korzystnie dla obserwatorów europejskich, bo będzie widoczny rano, nisko nad wschodnim horyzontem, przyćmiewany przez wschodzące Słońce. Podobny los spotka w sierpniu Wenus - mimo że dość jasna  m (−3,4 ), będzie ukryta w świetle Słońca, na granicy gwiazdozbiorów Sekstantu, Hydry, Lwa i Raka.

Amatorom astronomii wyposażonym w teleskop lub silną lornetkę polecamy obserwacje niewidocznego gołym okiem Neptuna |(7,6m), który będzie w sierpniu w opozycji. Można go odnaleźć w gwiazdozbiorze Wodnika, pomiędzy dość jasnymi gwiazdami  m |λ(3,7 ) i  m σ (4,8 ) Aquarii.