Niebo jak własna kieszeń

Niebo w lipcu

Michał Bejger

• Publikacja w Delcie: lipiec 2015
  • Publikacja elektroniczna: 30-06-2015

Lipiec zacznie się w tym roku spektakularną koniunkcją Wenus  m |(−4;1 ) i Jowisza  m (−1;35 ): By zobaczyć to nieczęste zjawisko - planety zbliżą się do siebie na odległość kątową  ○ |0;3 - należy obserwować gwiazdozbiór Lwa zachodzący wraz ze Słońcem pierwszego dnia miesiąca.

Mars natomiast przebywa w gwiazdozbiorze Bliźniąt i jest widoczny o świcie - od początku czerwca oddala się od Słońca, powoli zwiększając jasność ( 1,85m w połowie lipca; 16 VII około 6 rano spotka się z Merkurym o jasności 1,4m − ). Saturna (0,5m) | można będzie obserwować w pierwszej połowie nocy w gwiazdozbiorze Wagi. Księżyc będzie miał w lipcu dwie pełnie, 2 i 31 VII (nów 16 VII).

Druga, niebieska pełnia może trochę przeszkadzać w obserwacji roju Delta Akwaryd (radiant w Wodniku), który będzie aktywny od połowy lipca do połowy sierpnia; maksimum 28 VII. Rój ten jest związany z przechodzącymi blisko Słońca pozostałościami komet Marsdena i Krachta, i przeważnie wykazuje zadowalającą aktywność (zenitalna liczba godzinna 20).

Prawdziwym hitem lipca jest jednak misja satelitarna NASA New Horizons, która w połowie miesiąca powinna dotrzeć w okolice Plutona ( |14m, jasność wymagająca profesjonalnego teleskopu), znajdującego się w gwiazdozbiorze Strzelca w okolicy gwiazdy ξ2 Sgr; Strzelec będzie widoczny nad południowym horyzontem około północy. Sonda New Horizons przeleci obok Plutona 14 VII, robiąc pierwsze w historii zdjęcia "z bliska" planecie i jej lodowym księżycom - niecierpliwie czekamy na pierwsze dane z przedmieść naszego układu planetarnego! Po tym krótkim rendez-vous sonda oddali się jeszcze bardziej od Ziemi w celu zbadania jeszcze bardziej odległych i tajemniczych obiektów w otaczającym Układ Słoneczny pasie Kuipera. W tym samym czasie inna misja NASA, Dawn, będzie kończyć zbieranie podstawowych danych o wiele bliższej Ziemi planecie karłowatej Ceres, którą można obserwować przez lornetkę w sąsiadującym ze Strzelcem gwiazdozbiorze Mikroskopu.