Niebo jak własna kieszeń

NASA / JHU Applied Physics Lab / Carnegie Inst. Washington

Merkury

NASA / JHU Applied Physics Lab / Carnegie Inst. Washington

Merkury

Maj jest dobrym czasem do obserwacji Saturna i Merkurego. W dniu 7 V Merkury | m (0;5 ) znajdzie się w punkcie największej elongacji wschodniej.

Największa elongacja, zwana również maksymalną dygresją, oznacza najlepsze warunki do jego obserwacji, ponieważ Merkury znajdzie się wtedy w największej odległości od Słońca po jego wschodniej stronie, zatem będzie go można obserwować podczas zachodu Słońca. Dodatkową atrakcją jest położenie Merkurego: pierwszego dnia maja planeta znajdzie się blisko - w odległości kątowej  ○ 2 - od gromady otwartej M45, czyli Plejad w gwiazdozbiorze Byka.

Saturn natomiast będzie 23 V w opozycji, czyli po przeciwnej stronie Ziemi w stosunku do Słońca. Będzie zatem świecić z maksymalną jasnością |(0,2m). Obserwacje z terenu Polski mogą być jednak nieco utrudnione, ponieważ - podobnie do Merkurego - największa wysokość, jaką osiągnie Saturn na niebie, to jedynie  ○ 20 nad południowym horyzontem (gwiazdozbiór Wagi, około północy). Nachylenie pierścieni, które może wynosić dla ziemskiego obserwatora nawet 30○, osiągnie maksimum dopiero na przełomie 2016 i 2017 r., jednak posiadacze sprzętu optycznego nie powinni przegapić tegorocznej okazji: pierścienie będą nachylone pod kątem  ○ 24 . Mars znajduje się w maju pomiędzy Merkurym i Słońcem, zbliżając się do gwiazdy, co zmniejsza szanse na jego obserwacje. Co innego Jowisz |(−1,6m), widoczny przez całą noc w gwiazdozbiorze Raka. 24 V wieczorem dojdzie do spotkania Jowisza z Księżycem. Separacja  ○ |4,5 jest, być może, za duża na obserwacje teleskopowe, ale oba obiekty będą doskonale widoczne gołym okiem. Wenus ( −3,7m, gwiazdozbiór Bliźniąt) zmierza, podobnie do Merkurego, w kierunku największej elongacji wschodniej. Osiągnie ją jednak dopiero na początku czerwca.

W nocy z 5 na 6 V przypada maksimum roju Eta Akwarydów (radiant w gwiazdozbiorze Wodnika, który pojawi się ponad wschodnim horyzontem po północy), związanych z kometą Halleya. Eta Akwarydy trwają od trzeciej dekady kwietnia do końca maja; w maksimum oczekujemy 30 zdarzeń na godzinę. Obserwacje maksimum mogą być utrudnione z powodu przypadającej dzień wcześniej pełni Księżyca (4 V; nów 18 V).