Niebo jak własna kieszeń

Niebo w maju

Michał Bejger

• Publikacja w Delcie: maj 2013
  • Publikacja elektroniczna: 30-04-2013

Zbliżający się koniec wiosny Astronom Uważny potwierdzi eksperymentalnie, obserwując w późnych godzinach wieczornych wschód Trójkąta Letniego, złożonego z Deneba, Wegi i Altaira, jasnych gwiazd należących do gwiazdozbiorów Łabędzia, Lutni i Orła.

Gwiazdozbiór Strzały. Mapa nieba we współrzędnych równikowych; rozmiary gwiazd odzwierciedlają ich jasności w wielkościach gwiazdowych. [Mapkę nieba wykonano na podstawie mapy IAU/magazynu Sky & Telescope (Roger Sinnott & Rick Fienberg).]

O wiele mniej majestatyczny, a przez to łatwy do przegapienia, jest wciśnięty pomiędzy wspomnianych wyżej „celebrytów nocnego nieba” niewielki gwiazdozbiór Strzały (łac. Sagitta). Strzałę tworzą niezbyt jasne gwiazdy znajdujące się na tle dysku Galaktyki. Najjaśniejsza z nich to math Sagittæ math , wyznaczająca wraz z  math  grot strzały wystrzelonej przez Herkulesa w kierunku Orła zmierzającego do przykutego do skały Prometeusza. Gwiazdy te są związane z gromadą Hiady znajdującą się w Byku: mają podobną do niej prędkość i kierunek ruchu w Galaktyce. Pomiędzy math i  math a lotką Strzały, tworzoną przez math i  math Sagittæ, znajduje się także gromada kulista M71 o jasności math  którą można zaobserwować przez amatorski teleskop lub lornetkę.

Maj zacznie się deszczem math Akwaryd (maksimum 5-6 V, około 10 zjawisk/h), w których zaobserwowaniu nie będzie, miejmy nadzieję, zanadto przeszkadzać zanikający w trzeciej kwadrze Księżyc (nów 10 V, pełnia 25 V). W czasie nowiu nastąpi obrączkowe zaćmienie Słońca, widoczne na półkuli południowej (Australia, Ocean Spokojny). 28 V tuż przed zachodem Słońca spotkanie miesiąca: koniunkcja Jowisza math i Wenus math  w gwiazdozbiorze Byka. Planety znajdą się w odległości mniejszej niż math a w ich pobliżu pojawi się także Merkury math . Mars przebywa obecnie w gwiazdozbiorze Barana i, wschodząc wraz ze Słońcem, nie stanowi wdzięcznego obiektu do obserwacji, w przeciwieństwie do Saturna math , który w maju będzie widoczny przez całą noc na granicy gwiazdozbiorów Wagi i Panny.