Patrz w niebo

Tomasz Kwast

• Publikacja w Delcie: listopad 2010
  • Publikacja elektroniczna: 20-12-2010

2002 R. Gendler, Photo by R. Gendler

Zdjęcie Wielkiej Mgławicy w Andromedzie wykonane 12,5 calowym teleskopem Ritchey-Chrétien przez astronoma amatora Roberta Gendlera

2002 R. Gendler, Photo by R. Gendler

Droga Mleczna wieczorem przecina niebo od wschodu do zachodu, a najwyżej, dość blisko zenitu, można w pogodny wieczór zobaczyć M 31, czyli Wielką Mgławicę w Andromedzie.

Galaktykę tę widać zazwyczaj gołym okiem, oczywiście, o ile niebo jest dostatecznie ciemne i czyste. Na południe od Andromedy mamy rozległy gwiazdozbiór Ryb, pozbawiony jednak jasnych gwiazd i zawierający mało obiektów dostępnych dla amatora. Przez ten gwiazdozbiór przechodzi zarówno zerowy równoleżnik niebieski (równik), jak i zerowy południk, zatem w Rybach znajduje się punkt równonocy wiosennej, zwany też od starożytności punktem Barana. Najjaśniejszą gwiazdą w Rybach jest eta (3,94 mag), będąca gwiazdą podwójną, przy czym słabszy składnik jest dużo słabszy od głównego, gdyż ma jasność 11 mag. Aby go ujrzeć, potrzebny jest już mały teleskop. Koło ety jest galaktyka M 74, którą można próbować dostrzec też przez teleskop, gdyż ma jasność 10,2 mag.

Wenus jest w Pannie, blisko więc Słońca (które jest w Wadze), ale można próbować zobaczyć ją przed wschodem. Mars jest w Wężowniku, wschodzi rano i zachodzi wieczorem, a więc go nie widać. Jowisz jest w Rybach i widać go praktycznie przez całą noc. Saturn jest w Pannie i, podobnie jak Wenus, można go zobaczyć tuż przed wschodem. Nów Księżyca wypada 6 XI, a pełnia 21 XI. Żadnych zaćmień ani zakryć jasnych gwiazd w listopadzie nie będzie. Z przewidywalnych rojów meteorów można obserwować Leonidy około 15 XI oraz bardzo skromny rój Taurydów około 7 XI i jeszcze skromniejszy rój Andromedydów około 23 XI.