Przeskocz do treści

Delta mi!

  1. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Drogi

    W tej edycji kącika znowu cofniemy się w czasie do 2005 roku, do pierwszej edycji konkursu Potyczki Algorytmiczne, i omówimy zadanie z finału próbnego tego konkursu pt. Drogi (bardzo podobne zadanie pojawiło się zresztą w jeszcze bardziej zamierzchłej przeszłości, na Międzynarodowej Olimpiadzie Informatycznej w 1996 roku).

  2. Algorytmy

    Ucieczka

    Wyobraź sobie, Drogi Czytelniku, że jesteś kapitanem okrętu wojennego i w trakcie jednej z misji znalazłeś się na środku morza leżącego na terytorium wroga. Wiesz, że wróg rozmieścił w tej strefie pewną (skończoną) liczbę radarów. Każdy radar ma określony zasięg, być może różny w przypadku różnych radarów, i jest w stanie wykryć każdy podejrzany obiekt, który znajdzie się w jego zasięgu. Naszym siłom wywiadowczym udało się wykraść plan rozmieszczenia radarów. Na jego podstawie chcesz stwierdzić, czy możesz wydostać się z wrogich wód niezauważony przez radary.

  3. Informatyka

    O sierotce, co chciała się mózgiem elektronowym wyręczyć

    Wyobraźmy sobie biedną sierotkę, której macocha nakazała oddzielić groch od fasoli. Chcąc nie chcąc, dziewczę siada w kącie izby przed pokaźnym kopcem grochu pomieszanego z fasolą i zaczyna pracę. Praca jest niezwykle monotonna: sierotka bierze nasiono z górki i jeśli to fasola, odrzuca je na lewą stronę, a jeśli groch – na prawą; i tak w kółko...

  4. obrazek

    fot. M. Kaźmierczak

    Zespół UW w składzie: Tomasz Kulczyński, Jakub Pachocki, Wojciech Śmietanka.

    fot. M. Kaźmierczak

    Zespół UW w składzie: Tomasz Kulczyński, Jakub Pachocki, Wojciech Śmietanka.

    Informatyka

    Akademickie Mistrzostwa Świata w Programowaniu Zespołowym 2012

    W dniach 14–18 maja br. w Warszawie odbyły się finały najstarszego i najbardziej prestiżowego konkursu informatycznego na świecie, ACM International Collegiate Programming Contest (ACM ICPC), nazywanego też Akademickimi Mistrzostwami Świata w Programowaniu Zespołowym.

  5. Internet

    Reklama w Internecie, czyli o aukcjach Vickreya

    Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, drogi Czytelniku, na czym zarabiają największe firmy informatyczne w Dolinie Krzemowej? Google nie pobiera opłat za wyszukiwanie informacji, konto na Facebooku jest darmowe, Yahoo nie żąda pieniędzy za e-mail... Z punktu widzenia użytkownika praktycznie wszystko wydaje się bezpłatne. Dlaczego zatem powyższe firmy wyceniane są na miliardy dolarów? Kto pokrywa koszty utrzymania serwerów, zużycia prądu czy pensji pracowników?

  6. Informatyka

    Teoria grafów a systemy kontroli wersji, czyli jak zarządzać wielką firmą informatyczną

    Nie jest aż tak trudno założyć firmę informatyczną. Potrzebny jest do tego dobry pomysł na produkt, którego ludzie będą chcieli używać (na przykład urządzenie elektroniczne, program komputerowy lub portal internetowy), oraz kilku programistów-zapaleńców, którzy będą skłonni poświęcić kilka miesięcy życia na stworzenie wstępnej, działającej wersji produktu. W ten właśnie sposób powstała większość znanych obecnie firm z branży technologii informacyjnych, takich jak Microsoft (początkowo związany z interpreterem języka BASIC), Apple (pierwszym produktem był komputer do samodzielnego złożenia), Google (wyszukiwarka) czy Facebook (portal społecznościowy)...

  7. Informatyka

    Wyniki XIX Olimpiady Informatycznej

     dniach od 27 do 30 marca 2012 r. w Trójmieście odbyły się zawody III stopnia XIX Olimpiady Informatycznej. Do finału zostało zakwalifikowanych rekordowo wielu, bo aż 100 zawodników. W ciągu dwóch dni zawodów finałowych zawodnicy mieli do rozwiązania w sumie sześć zadań programistycznych ocenianych od 0 do 100 punktów.

  8. Algorytmy

    Test na liczbę pierwszą

    Chyba wszyscy lubimy liczby pierwsze. Szczególne wrażenie robią te naprawdę duże, wydają się skrywać w sobie jakąś nadzwyczajną tajemnicę: dlaczego akurat one stały się swego rodzaju wybrańcami spośród innych liczb i mają tak niezwykłe właściwości?

  9. Algorytmy

    Kocha, lubi, szyfruje...

    W fizyce szkolnej nieustannie przewijającym się motywem są dwa znane miasta: miasto A oraz miasto B. W kryptografii takimi gwiazdami są Alicja i Bob, którzy ciągle się komunikują, uwierzytelniają, a zwykle przeszkadza im w tym złowroga Ewa.

  10. Algorytmy

    Jaskinia

    W tym kąciku omówimy zadanie Jaskinia, które pojawiło się w zeszłym roku na Akademickich Mistrzostwach Polski w Programowaniu Zespołowym.

  11. Algorytmy

    Jak szybko działa sito?

    Jedną z najlepiej znanych metod wyznaczania liczb pierwszych jest sito Eratostenesa. Opiera się ona na spostrzeżeniu, w zasadzie oczywistym, że jak wyrzucimy wszystkie liczby złożone, to zostaną same liczby pierwsze...

  12. Informatyka

    Czy math?

    Poszukiwanie pierwiastków wielomianu jest jednym z podstawowych zagadnień rozważanych we wszystkich naukach ścisłych. W tym artykule zajmiemy się czymś znacznie prostszym: sprawdzaniem, czy dana liczba jest pierwiastkiem zadanego wielomianu.

  13. Algorytmy

    Jak złapać terrorystę?

    Któż z nas nie bawił się jako dziecko w chowanego? Zabawa ta sprawia dzieciom wiele radości, mimo że z algorytmicznego punktu widzenia jest bardzo prosta. Jeżeli bowiem wszyscy ukrywający się czekają uczciwie w swoich kryjówkach, to zawsze uda się ich znaleźć – wystarczy, jeżeli szukający przejrzy wszystkie miejsca.

  14. Algorytmy

    Odtwarzanie grafu

    W grafie nieskierowanym możemy obliczyć stopień każdego wierzchołka, czyli liczbę krawędzi incydentnych z tym wierzchołkiem. Przykładowo, dla grafu-koperty otrzymujemy w ten sposób ciąg stopni 4, 4, 3, 3, 2. Wykonanie takiego przekształcenia dla danego grafu jest naprawdę proste. Możemy jednak postawić pytanie odwrotne: czy mając dany ciąg liczb, możemy stwierdzić, czy odpowiada on stopniom wierzchołków jakiegoś grafu nieskierowanego, a jeśli tak, zrekonstruować ten graf?

  15. Informatyka

    Cyfrowy dźwięk i wojna na decybele

    Aby opisać falę akustyczną, wytwarzaną przez głośnik, musimy podać, jak ciśnienie powietrza zmienia się w czasie – do tego wystarczy znać przebieg jednej wielkości – wychylenia membrany głośnika. Jeśli nasz głośnik jest podłączony do komputera, to stosowny opis fali jest produkowany przez kartę dźwiękową, która z kolei pobiera dane zapisane na jakimś nośniku danych. Na początku lat 80. XX wieku pojawił się nowy nośnik danych audio: płyta CD.