Niedawno podczas rozmowy z kolegami - młodymi matematykami i fizykami - zorientowałem się, że dla nich informacja o tym, jak wyglądają wszystkie możliwe ruchy obiektu materialnego w trójwymiarowej przestrzeni, jest zaskakująca...
Izometrią nazywamy przekształcenie, które nie zmienia odległości między punktami. Obrazy trzech niewspółliniowych punktów jednoznacznie ją wyznaczają. Twierdzenie Chaslesa głosi, żekażda izometria płaszczyzny jest przesunięciem, obrotem lub symetrią z poślizgiem.
Odbicie światła od zwierciadła płaskiego, przerabiane w szkole w ramach optyki geometrycznej, uważane jest za zagadnienie banalne. Bywa czasem uatrakcyjniane rozważaniem kwestii, dlaczego lustro zamienia stronę lewą z prawą, a nie zamienia góry z dołem. Natomiast znacznie ciekawsze - a architektom niezwykle przydatne w projektowaniu ciekawych wnętrz - okazuje się zbadanie zjawiska odbicia światła od pary zwierciadeł, których płaszczyzny tworzą dowolny kąt. Może wtedy dojść do wielokrotnych odbić, w wyniku których powstaje wiele obrazów. Okazuje się, że liczba powstałych obrazów zależy nie tylko od kąta między zwierciadłami, ale też od położenia przedmiotu.
Dodawanie jest łatwe. Każdy się z tym zgodzi. Ot, zapisujemy dodawane liczby jedna pod drugą, dodajemy kolejne cyfry, bacząc na przeniesienia i to wszystko. Gorzej jest z mnożeniem...
Kryształy to jedne z najbardziej osobliwych elementów świata przyrody. Materiały krystaliczne wykazują niemal niespotykaną naturalną tendencję do tworzenia wielościanów. Piętnastometrowe kryształy w Meksyku czy dwumilimetrowe kryształki soli w naszej kuchni - wszystkie swą szczególną postać zawdzięczają uporządkowanemu rozmieszczeniu atomów, jonów lub cząsteczek.
Przekształcenie afiniczne płaszczyzny to takie różnowartościowe przekształcenie płaszczyzny w siebie, przy którym obrazem każdej prostej jest prosta. Wszystkie podobieństwa spełniają te warunki, ale nie tylko one...
Wiele wzorów na sumy kolejnych liczb naturalnych, ich kwadratów, sześcianów itp.można uzasadnić(lub przynajmniej przekonująco zilustrować) na rysunkach. Częstorysunki te wymagają niewiele lub nawet zero komentarza – są to tzw. dowody bez
słów...
W naszych rozważaniach wzbogacimy płaszczyznę o dodatkowy punkt, któryoznaczymy przez Przyjmiemy przy tym, że ów punkt leży na każdejz prostych. Takie rozszerzone proste oraz okręgi obejmiemy wspólną nazwąbloków...
Słowa, którymi będziemy się zajmowali, będą napisami złożonymi z liter jednego lubkilku zbiorów (na początek przyjmijmy, że zbiory są dwa – jeden zawiera małe literyłacińskie, a drugi duże) o tej własności, że dwie jednakowe litery umieszczone pokolei będą znikały. Napis, w którym wszystko znikło (czasem i taki jest potrzebny),będzie oznaczany 1.
Kiedy na płaszczyźnie mamy do czynienia z okręgami, to bardzo często posługujemy sięrachunkiem na kątach, ponieważznamy wiele przydatnych twierdzeńi faktów z tegozakresu. Niestety, trudno o analogiczne narzędzia w przestrzeni. Stanowi to wielkikłopot, gdy zmagamy się z zadaniami o sferach. Istnieje jednak kilka innych technik,skutecznych w zadaniach o okręgach, które działają równieżw przestrzeni. Są to:potęga punktu, jednokładnośćoraz inwersja. O tej ostatniej metodzie opowiemyw tym kąciku.
Panuje przekonanie, że w nauczaniu matematyki powinno się eksponowaćfakt, że ma ona zastosowania. Gdy przyjrzećsię podręcznikom, a zwłaszczatestom kwalifikacyjnym, trudno oprzećsię wrażeniu, że są to rzeczy w stylumierzenia wysokości piramidy za pomocą długości jej cienia i twierdzeniaTalesa, lub teżzadańw stylu: jeśli dwóch robotników kopie rów w ciągu 2
godzin, to ilu ich potrzeba, aby ten rów wykopać w 15 sekund? (odpowiedź:1440).