Przeskocz do treści

Delta mi!

  1. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Filary

    W tym kąciku omówimy zadanie Filary, które pojawiło się na Akademickich Mistrzostwach Polski w Programowaniu Zespołowym 2014. Zadanie, pomimo prostej treści i (jak się za chwilę przekonamy) całkiem prostego rozwiązania, sprawiło sporo kłopotów drużynom startującym w zawodach i ostatecznie zostało rozwiązane tylko przez jedną z nich.

  2. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Multizbiory

    W tym kąciku proponuję zadanie polecane przez mojego korespondenta w Jekaterynburgu, mieście znanym również z turnieju Ural Sport Programming Championship, którego zeszłoroczną atrakcją był bezwzględny pojedynek pięciu najlepszych drużyn z Rosji z pięcioma najlepszymi drużynami z Chin. Popatrzmy na zadanie, którego nie udało się rozwiązać żadnej z nich!

  3. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Karty

    W tym kąciku zmierzymy się z zadaniem Karty z Potyczek Algorytmicznych 2013. Oryginalne sformułowanie zadania dotyczyło kart perforowanych, my jednak przedstawimy je nieco inaczej, przy okazji wprowadzając niejawnie kilka nieznaczących uproszczeń.

  4. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Infiltracja

    Tym razem zajmiemy się zadaniem z finałów Akademickich Mistrzostw Świata w Programowaniu Zespołowym 2012, które odbyły się w Warszawie. Zadanie zatytułowane Infiltration zostało rozwiązane przez 31 spośród 112 drużyn i było średnim pod względem trudności zadaniem na tych zawodach.

  5. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Czworokąty wypukłe

    W tym kąciku zajmiemy się zadaniem Quadrilaterals z obozu w Petrozawodsku w 2006 roku. Na płaszczyźnie dane jest math punktów w położeniu ogólnym (tzn. żadna trójka punktów nie leży na jednej prostej). Należy wyznaczyć liczbę czworokątów wypukłych, których wierzchołki znajdują się wśród podanych punktów.

  6. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Odśnieżanie

    Zadanie Odśnieżanie z zeszłorocznego Obozu Naukowo-Treningowego im. A. Kreczmara można sformułować w języku teorii grafów następująco. W nieskierowanym, ważonym, spójnym grafie math  wyróżniono cztery wierzchołki. Należy usunąć część krawędzi z grafu tak, żeby nadal istniały ścieżki pomiędzy każ parą wyróżnionych wierzchołków i żeby suma wag krawędzi, które pozostały w grafie, była jak najmniejsza.

  7. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Dwa przyjęcia

    W niedawno wydanej książce W poszukiwaniu wyzwań – zbiorze zadań z konkursów programistycznych – Filip Wolski opisał rozwiązanie zadania Dwa przyjęcia z finału XII Olimpiady Informatycznej. W zadaniu tym występuje math osób, z których niektóre się znają (wiemy które). Chcemy podzielić ten zbiór na dwa rozłączne podzbiory (przyjęcia) w taki sposób, aby zmaksymalizować liczbę osób, które mają parzystą liczbę znajomych na przyjęciu, na którym przebywają...

  8. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Drogi

    W tej edycji kącika znowu cofniemy się w czasie do 2005 roku, do pierwszej edycji konkursu Potyczki Algorytmiczne, i omówimy zadanie z finału próbnego tego konkursu pt. Drogi (bardzo podobne zadanie pojawiło się zresztą w jeszcze bardziej zamierzchłej przeszłości, na Międzynarodowej Olimpiadzie Informatycznej w 1996 roku).

  9. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Ploter

    Napisanie programu, który generuje rysunek fraktala, idealnie nadaje się na zadanie dla początkującego programisty. Proste reguły prowadzące do powstania skomplikowanych wzorów powodują, że przy stosunkowo niewielkim wysiłku programistycznym można osiągnąć całkiem ambitne efekty wizualne. Ponadto samopodobieństwo fraktali pozwala ćwiczyć jedną z podstawowych koncepcji programistycznych – rekurencję.

  10. Informatyka Informatyczny kącik olimpijski

    Samogenerujący się ciąg

    W tym numerze Delty dużo uwagi poświęcono ciągowi EKG, który zarówno z matematycznego, jak i z informatycznego punktu widzenia przejawia wiele interesujących własności. W kąciku kontynuujemy temat ciekawych ciągów liczbowych. Zajmiemy się zadaniem Ciąg z finału II Olimpiady Informatycznej Gimnazjalistów, w którym poproszono uczestników o wyznaczenie math-tego wyrazu pewnego ciągu, zwyczajowo wiązanego z nazwiskiem matematyka Solomona Golomba.