Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Maszyna Fibonacciego
W tym kąciku zajmiemy sią zadaniem z finału Potyczek Algorytmicznych 2009.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym kąciku zajmiemy sią zadaniem z finału Potyczek Algorytmicznych 2009.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem omówimy zadanie Yet Another Substring Reverse, które pojawiło się na portalu www.codeforces.com.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Wiele zadań konkursowych proponowanych podczas zawodów programistycznych wymaga od uczestników zakodowania zawiłych algorytmów czy skomplikowanych struktur danych. Właśnie takie zadania nie raz i nie dwa, ale wielokrotnie prezentujemy w niniejszej rubryce. Dziś jednak opowiemy o pewnym bardzo specyficznym typie zadań olimpijskich, które zwykle sprowadzają się do znalezienia zwartego wzoru opisującego odpowiedź na pytanie zawarte w zadaniu...
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem omówimy zadanie "Theater Tickets", które pojawiło się w konkursie Zinc 2018 organizowanym przez firmę Codility.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem omówimy zadanie "Beautiful Password", które pojawiło się na konkursie Cuprum 2018 organizowanym przez firmę Codility.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym odcinku omówimy rozwiązanie zadania "Cyfrowy ciąg", które pojawiło się w eliminacjach do zawodów Romanian Master of Informatics.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym odcinku omówimy rozwiązanie zadania XORanges, które pojawiło się na trzecich zawodach European Junior Olympiad in Informatics (Maribor, Słowenia).
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym odcinku omówimy rozwiązanie zadania "123-Pairs", które pojawiło się na "Code Festival 2016".
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym odcinku omówimy rozwiązanie zadania "Kwadraty liczb naturalnych", które pojawiło się na finale Zawodów Indywidualnych XIII Młodzieżowej Olimpiady Informatycznej.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym odcinku omówimy rozwiązanie zadania "Telekomunikacja", które pojawiło się na drugim etapie Zawodów Drużynowych XIII Młodzieżowej Olimpiady Informatycznej.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym odcinku omówimy rozwiązanie zadania "Trzej znajomi", które pojawiło się na drugim etapie XIII Młodzieżowej Olimpiady Informatycznej.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym odcinku omówimy rozwiązanie zadania "Domino", które pojawiło się w 2018 roku w ramach X International Autumn Tournament in Informatics w Szumen, w Bułgarii.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym odcinku omówimy rozwiązania dwóch zadań z pierwszego etapu XIII Młodzieżowej Olimpiady Informatycznej.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem omówimy zadanie Liczby prawie pół-pierwsze, które pojawiło się na Sobotnim Kole Naukowym (25.11.2017) organizowanym przez Stowarzyszenie Talent w III Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem omówimy dwa zadania: Wyspę z IX OIG oraz Liczydło z XII OIG.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem omówimy zadanie Or, które pojawiło się w 2018 roku na Junior Balkan Olympiad in Informatics w Timisoarze (Rumunia).
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem omówimy zadanie Zalesianie, które pojawiło się na finale zawodów drużynowych XII Olimpiady Informatycznej Gimnazjalistów.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem omówimy zadanie Egzamin, które pojawiło się w 2010 roku na Junior Balkan Olympiad in Informatics w Szumen (Bułgaria).
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem omówimy zadanie z XII OIG.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem wyjątkowo nie omówimy żadnego nowego zadania. Wrócimy za to do problemu przedstawionego w w artykule Złośliwy problem i kubełkowe struktury danych...
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem omówimy dwa zadania z zawodów drużynowych X Olimpiady Informatycznej Gimnazjalistów.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem omówimy zadanie Bajtockie kółeczko z pierwszego etapu zawodów drużynowych X Olimpiady Informatycznej Gimnazjalistów.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem omówimy dwa zadania, które na pierwszy rzut oka wyglądają podobnie, jednak w istocie są różne. Pierwsze z nich pochodzi z II etapu IX Olimpiady Informatycznej Gimnazjalistów, zaś drugie z Bałkańskiej Olimpiady Informatycznej Juniorów w 2015 roku.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem omówimy zadanie z pierwszego dnia Pierwszej Olimpiady Informatycznej Juniorów (EJOI), która odbyła się w Sofii we wrześniu 2017 roku.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem omówimy dwa zadania z jubileuszowej X Olimpiady Informatycznej Gimnazjalistów w roku szkolnym 2015/2016.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem omówimy rozwiązanie zadania Metro z I etapu XI Olimpiady Informatycznej Gimnazjalistów w roku szkolnym 2016/2017.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym miesiącu omówimy zadanie Liczby, które pojawiło się podczas rundy 72. na portalu codeforces.com.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym odcinku IKO omówimy zadanie Gra w karty, które pojawiło się podczas pierwszej rundy konkursu "Potyczki Algorytmiczne 2016".
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym miesiącu omówimy zadanie o zagadkowym tytule Hacker Cups and Balls. Pojawiło się ono na obozie w Petrozawodsku, przygotowującym do finałów zawodów ACM ICPC. Treść opowiada o kubkach i kulkach...
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym miesiącu omówimy zadanie Palindromic Subsequence, które pojawiło się na konkursie SRM 708 na platformie Topcoder.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym miesiącu omówimy zadanie New Year and Forgotten Tree, które pojawiło się na konkursie Good Bye 2015 na platformie Codeforces.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym odcinku prezentujemy najtrudniejsze zadanie z zeszłorocznej Międzynarodowej Olimpiady Informatycznej.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym miesiącu proponujemy zadanie Przeciąganie liny, które pojawiło się w podwarszawskim Józefowie, podczas zeszłorocznej Bałtyckiej Olimpiady Informatycznej. Zadanie opisuje problem optymalizacji znanej wakacyjno-urlopowej zabawy. Co ciekawe, warstwa fabularna proponowanego rozwiązania - choć pozostaje w podobnych klimatach - to jednak odchodzi od liny na rzecz plecaka.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym miesiącu omówimy zadanie Nim 3, które pojawiło się na Obozie Naukowo-Treningowym im. A. Kreczmara w 2013 roku.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W noworocznym kąciku omówimy zadanie Wykrywanie wrednej usterki pochodzące z zeszłorocznej Międzynarodowej Olimpiady Informatycznej, która odbyła się w Kazaniu (Rosja). Autorzy zadania oczekują od nas, że pomożemy zdiagnozować usterkę, która wkradła się do bazy danych zaimplementowaną przez niefrasobliwego inżyniera Ilszata.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W jubileuszowym odcinku kącika omówimy zadanie Równoważność palindromiczna, które pojawiło się na Obozie Naukowo-Treningowym im. A. Kreczmara w 2010 roku.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W listopadowym kąciku omawiamy zadanie Kosmita z Internetowych Mistrzostw Polski w Programowaniu z roku 2006.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem omówimy zadanie Świąteczny łańcuch, które rozwiązywali w tym roku uczestnicy drugiego etapu XXIII Olimpiady Informatycznej.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym miesiącu, chcąc polecić Czytelnikom kącika książkę Zaprzyjaźnij się z algorytmami, przedstawimy jedno zadanie z tej pozycji. Wybieramy się na wyprawę w góry.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym miesiącu omówimy zadanie Icy Roads z obozu w Petrozawodsku z roku 2013.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem na warsztat weźmiemy zadanie Remote Rover, które pojawiło się na jednym z konkursów TopCoder w roku 2005. Naszym zadaniem jest znalezienie najszybszej trasy dla marsjańskiego łazika poruszającego się po zróżnicowanym terenie.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Tym razem zajmiemy się zadaniem, które pojawiło się na kolokwium dla studentów pierwszego roku informatyki na Uniwersytecie Warszawskim.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym miesiącu zadanie Tower of Hay, które pojawiło się na konkursie USACO Open Gold w roku 2009.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym miesiącu omówię zadanie Wielomian, które pojawiło się na finale Potyczek Algorytmicznych w 2005 roku.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
Zagadnienie kolorowania cyklu niejednokrotnie pojawiało się na konkursach programistycznych, m.in. na Mistrzostwach Europy Środkowej w Programowaniu Zespołowym (zadanie Beijing Guards z roku 2004), czy też Mistrzostwach Polski w Programowaniu Zespołowym (zadanie Słoneczna wyspa z roku 2010).
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym miesiącu rozwiążemy zadanie Darmowe rozmowy z Obozu Naukowo-Treningowego im. Antoniego Kreczmara w roku 2011.
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W zeszłym miesiącu zajmowaliśmy się uogólnieniem następującego zadania: dla danego kwadratu rozmiaru podzielonego na pól, z których niektóre były zabronione, należało znaleźć prostokąt o największym polu, który nie zawierał żadnego zabronionego pola. W tym numerze rozważymy jeszcze inną wariację tego zadania, a mianowicie będziemy szukać największych prostokątów, które zawierają co najwyżej zabronionych pól (nazwiemy je prostokątami prawie pustymi).
Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski
W tym miesiącu zajmiemy się dość klasycznym zadaniem. Dany jest kwadrat rozmiaru podzielony na pól, przy czym niektóre pola są zabronione. Dowolny zawarty w tym kwadracie prostokąt, który nie zawiera żadnego pola zabronionego, nazwiemy prostokątem pustym. Należy znaleźć pusty prostokąt o jak największym polu.
Informatyka Informatyczny kącik olimpijski
W kąciku kontynuujemy przygodę z zadaniami, do których rozwiązania przydaje się znajomość problemu plecakowego. Tym razem w nieco trudniejszej jego wersji, w której każdy przedmiot ma swój rozmiar oraz wartość Standardowe pytanie, które możemy wtedy zadać, to np. jaka jest największa sumaryczna wartość przedmiotów, które możemy zapakować do plecaka, nie przekraczając jego udźwigu