Dyskretny Darboux»Zadanie 3
o zadaniu...
- Zadanie pochodzi z artykułu Dyskretny Darboux
- Publikacja w Delcie: maj 2020
- Publikacja elektroniczna: 30 kwietnia 2020
- Artykuł źródłowy w wersji do druku [application/pdf]: (365 KB)
Nauczyciel napisał na tablicy trójmian kwadratowy
Następnie wszyscy uczniowie w klasie podchodzili kolejno do tablicy; każdy z nich zmniejszał albo zwiększał o jeden współczynnik przy
albo wyraz wolny trójmianu. Na koniec okazało się, że na tablicy widnieje trójmian
Udowodnić, że w pewnym momencie na tablicy był napisany trójmian o pierwiastkach całkowitych.

będzie wartością danego trójmianu w punkcie
po zmianie współczynników przez
-tego ucznia i niech
będzie wartością w -1 trójmianu napisanego przez nauczyciela. Zauważmy, że
a
(gdzie
to numer ostatniego ucznia). Ponadto zachodzi nierówność
Rzeczywiście - jest to jasne, gdy zmieniamy wyraz wolny, zaś zmieniając o
wartość współczynnika przy
dodajemy lub odejmujemy 1 do wartości wielomianu w -1. W takim razie istnieje takie
że
Zatem w pewnym momencie na tablicy był napisany trójmian
którego jednym z pierwiastków było -1; ze wzorów Viète'a wnosimy, że drugim jego pierwiastkiem była liczba całkowita 