Przeskocz do treści

Delta mi!

  1. obrazek

    Algorytmy

    Dawno temu był sobie algorytm

    Autor w sposób popularnonaukowy przybliża kluczowe pojęcia informatyki teoretycznej związane z teorią obliczeń i algorytmiką. Książka jest napisana w formie opowieści; autor ilustruje omawiane pojęcia przykładami zaczerpniętymi z życia codziennego oraz z popularnych książek czy filmów.

  2. Algorytmy

    Słowa pierwsze

    W numerze 10/2010 Delty pojawił się artykuł Wojciecha Plandowskiego, w którym autor po ciężkich bojach pokazuje rozwiązanie pewnego konkretnego typu równania na słowach. Mogłoby się wydawać: udało się, sprawa skończona. Tymczasem przy okazji w artykule pojawia się definicja i kilka ważnych własności słów pierwotnych, a stąd już tylko mały krok do innej ciekawej rodziny słów, mianowicie do słów pierwszych. To dobry pretekst, by coś o nich opowiedzieć.

  3. obrazek

    Rys. 1

    Rys. 1

    Algorytmy

    Bardzo oszczędne drzewa (I)

    Wiele struktur danych w komputerze można reprezentować w postaci drzewa binarnego. Aby przechować takie drzewo w pamięci komputera, należy dla każdego węzła zapamiętać numer jego lewego i prawego syna oraz, jeśli to potrzebne, numer węzła będącego jego ojcem. Wystarczą nam do tego trzy tablice.

  4. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Karty

    W tym kąciku zmierzymy się z zadaniem Karty z Potyczek Algorytmicznych 2013. Oryginalne sformułowanie zadania dotyczyło kart perforowanych, my jednak przedstawimy je nieco inaczej, przy okazji wprowadzając niejawnie kilka nieznaczących uproszczeń.

  5. obrazek

    Algorytmy

    Problemy 3sum-trudne w geometrii

    Kiedy rozwiązujemy jakiś problem informatyczny, często naszym celem jest podanie jak najefektywniejszego algorytmu. Jednak czasem możemy natknąć się przy tym na ścianę” – danego problemu nie da się rozwiązać tak efektywnie, jak byśmy tego chcieli. Najpowszechniej znanym przykładem opisanego zjawiska jest klasa problemów NP-zupełnych. O problemach z tej klasy (a należy do niej wiele naturalnych i praktycznych zagadnień) podejrzewa się, że nie da się ich rozwiązać w czasie wielomianowym względem rozmiaru danych wejściowych. Niestety, tylko podejrzewa się, a rozstrzygnięcie tej hipotezy (znanej też jako math?) jest obecnie najsłynniejszym otwartym problemem informatyki teoretycznej.

  6. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Drogi

    W tej edycji kącika znowu cofniemy się w czasie do 2005 roku, do pierwszej edycji konkursu Potyczki Algorytmiczne, i omówimy zadanie z finału próbnego tego konkursu pt. Drogi (bardzo podobne zadanie pojawiło się zresztą w jeszcze bardziej zamierzchłej przeszłości, na Międzynarodowej Olimpiadzie Informatycznej w 1996 roku).

  7. Algorytmy

    Ucieczka

    Wyobraź sobie, Drogi Czytelniku, że jesteś kapitanem okrętu wojennego i w trakcie jednej z misji znalazłeś się na środku morza leżącego na terytorium wroga. Wiesz, że wróg rozmieścił w tej strefie pewną (skończoną) liczbę radarów. Każdy radar ma określony zasięg, być może różny w przypadku różnych radarów, i jest w stanie wykryć każdy podejrzany obiekt, który znajdzie się w jego zasięgu. Naszym siłom wywiadowczym udało się wykraść plan rozmieszczenia radarów. Na jego podstawie chcesz stwierdzić, czy możesz wydostać się z wrogich wód niezauważony przez radary.

  8. obrazek

    fot. M. Kaźmierczak

    Zespół UW w składzie: Tomasz Kulczyński, Jakub Pachocki, Wojciech Śmietanka.

    fot. M. Kaźmierczak

    Zespół UW w składzie: Tomasz Kulczyński, Jakub Pachocki, Wojciech Śmietanka.

    Informatyka

    Akademickie Mistrzostwa Świata w Programowaniu Zespołowym 2012

    W dniach 14–18 maja br. w Warszawie odbyły się finały najstarszego i najbardziej prestiżowego konkursu informatycznego na świecie, ACM International Collegiate Programming Contest (ACM ICPC), nazywanego też Akademickimi Mistrzostwami Świata w Programowaniu Zespołowym.

  9. Informatyka

    Teoria grafów a systemy kontroli wersji, czyli jak zarządzać wielką firmą informatyczną

    Nie jest aż tak trudno założyć firmę informatyczną. Potrzebny jest do tego dobry pomysł na produkt, którego ludzie będą chcieli używać (na przykład urządzenie elektroniczne, program komputerowy lub portal internetowy), oraz kilku programistów-zapaleńców, którzy będą skłonni poświęcić kilka miesięcy życia na stworzenie wstępnej, działającej wersji produktu. W ten właśnie sposób powstała większość znanych obecnie firm z branży technologii informacyjnych, takich jak Microsoft (początkowo związany z interpreterem języka BASIC), Apple (pierwszym produktem był komputer do samodzielnego złożenia), Google (wyszukiwarka) czy Facebook (portal społecznościowy)...

  10. Algorytmy

    Jak szybko działa sito?

    Jedną z najlepiej znanych metod wyznaczania liczb pierwszych jest sito Eratostenesa. Opiera się ona na spostrzeżeniu, w zasadzie oczywistym, że jak wyrzucimy wszystkie liczby złożone, to zostaną same liczby pierwsze...

  11. Informatyka

    Czy math?

    Poszukiwanie pierwiastków wielomianu jest jednym z podstawowych zagadnień rozważanych we wszystkich naukach ścisłych. W tym artykule zajmiemy się czymś znacznie prostszym: sprawdzaniem, czy dana liczba jest pierwiastkiem zadanego wielomianu.

  12. Algorytmy

    Odtwarzanie grafu

    W grafie nieskierowanym możemy obliczyć stopień każdego wierzchołka, czyli liczbę krawędzi incydentnych z tym wierzchołkiem. Przykładowo, dla grafu-koperty otrzymujemy w ten sposób ciąg stopni 4, 4, 3, 3, 2. Wykonanie takiego przekształcenia dla danego grafu jest naprawdę proste. Możemy jednak postawić pytanie odwrotne: czy mając dany ciąg liczb, możemy stwierdzić, czy odpowiada on stopniom wierzchołków jakiegoś grafu nieskierowanego, a jeśli tak, zrekonstruować ten graf?

  13. Informatyka Informatyczny kącik olimpijski

    Samogenerujący się ciąg

    W tym numerze Delty dużo uwagi poświęcono ciągowi EKG, który zarówno z matematycznego, jak i z informatycznego punktu widzenia przejawia wiele interesujących własności. W kąciku kontynuujemy temat ciekawych ciągów liczbowych. Zajmiemy się zadaniem Ciąg z finału II Olimpiady Informatycznej Gimnazjalistów, w którym poproszono uczestników o wyznaczenie math-tego wyrazu pewnego ciągu, zwyczajowo wiązanego z nazwiskiem matematyka Solomona Golomba.

  14. Algorytmy

    Jak wyznaczać wyrazy ciągu EKG?

    Po przeczytaniu artykułu Marcina Pilipczuka trudno nie odnieść wrażenia, że nasz zasób wiedzy o zachowaniu ciągu EKG opiera się przede wszystkim na wynikach eksperymentów komputerowych, natomiast dowody otrzymanych w ten sposób hipotez pojawiają się z pewnym opóźnieniem.

  15. Informatyka Mała Delta

    Roztańczone pchły

    W Bajtocji można spotkać wędrownych treserów pcheł. Pchły uczone są tańca, polegającego na wykonywaniu precyzyjnych skoków w rytm muzyki. Dokładnie wygląda to tak: treser układa na stole w rządku ponumerowane kolejno żetony. Na każdym żetonie, oprócz jego numeru, jest również napisany numer żetonu, na który powinna z niego skoczyć pchła – na każdym żetonie ten numer jest inny. Następnie treser ustawia po jednej pchle na każdym z żetonów i włącza muzykę. Na początku każdego taktu każda z pcheł wykonuje skok wprost na żeton, którego numer jest napisany na żetonie, na którym w danej chwili stoi.

  16. Algorytmy

    Kwadraty

    Tym razem zajmiemy się trochę innymi kwadratami niż zazwyczaj. Chodzi mianowicie o napisy postaci math czyli sklejenie jakiegoś słowa (ciągu liter) math z nim samym. Przykładowymi kwadratami występującymi w języku polskim są słowa mama, kankan, rowerowe, wałowało, esemesem.